Algebra regler

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Tina
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 27/11-2004 17:51

Trenger veldig hjelp! Når man regner algebra så er det sånn at når det står - (minus) to ganger etter hverandre i et langt stykke så blir det + eller no sånt! kan dere skrive ned hjelpe meg me de reglene for hvordan de skal stå når det er to like eller forskjellige + og -
Tiiiiina
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

+ + = +
+ - = -
- + = -
- - = +

For å forstå hvorfor det blir slik, kan det være lurt å tegne opp en tallinje, og studere tallene der. Tallet -2, vil du da kunne tegne inn som en pil fra null, og til -2 på tallinjen. Tallet 5, vil kunne tegnes som en pil i andre retningen, fra null og til tallet 5. Når du så skal adderere disse tallene, vil det si det samme som å legge pilene over hverandre, og da vil du kunne se at det du blir stående igjen med til slutt, er en pil med lengden 3. Dette tilsvarer regnestykket 5+(-2)=3. Litt vanskelig å forklare dette uten å tegne det opp, men bare spør dersom det er noe du ikke forstår. De samme reglene gjelder forresten ved multiplikasjon også.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Sopha
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 06/03-2012 15:21
Sted: Rogaland

hei! jeg forsto ingen ting, av den sannsynligvis gode forklaringen din, kan du hjelpe meg med denne 5a-2(-3a-6)+5(a-1) jeg synes den er vanskelig :?
NiclasHellesenL
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 175
Registrert: 19/07-2011 17:10

Ved hjelp av det LGO sa.. :

[tex]5a\quad -2(-3a-6)+5(a-1)[/tex]

[tex]-2\cdot (-3a) =6a[/tex]

Fordi [tex]-2(-3)=6[/tex]

Som LGO sa: [tex]- \, \cdot \, - = + [/tex]

[tex]-2 \cdot (-6) = 12[/tex]

Første parentes er [tex]6a+12[/tex]

Ta det bit for bit. Se hva som skjer underveis.
Integralen
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 525
Registrert: 03/10-2010 00:32

Sopha skrev:hei! jeg forsto ingen ting, av den sannsynligvis gode forklaringen din, kan du hjelpe meg med denne 5a-2(-3a-6)+5(a-1) jeg synes den er vanskelig :?
hei,det kan gå frem slik:

[tex]5a-2(-3a-6)+5(a-1)=5a+6a+12+5a-5=16a+7[/tex] :)
Svar