Når faktorenes orden ikke er likegyldig?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

hei Alle sammen,

Jeg har blitt lært opp til å tro at faktorenes orden er likegyldig. At 9*7 er det samme som 7*9.

Men nå kom jeg over en tekst som påstår at det faktisk finnes tilfeller der denne regelen ikke gjelder. Der faktorenes orden ikke er likegyldig. Dette får meg til å undre.

There are three basic properties of numbers, and you'll probably have just a little section on these properties, maybe at the beginning of the course, and then you'll probably never see them again (until the beginning of the next course). Covering these properties is a holdover from the "New Math" fiasco of the 1960s. While these properties will start to become relevant in matrix algebra and calculus (and become amazingly important in advanced math, a couple years after calculus), they really don't matter a whole lot now.

Why not? Because every math system you've ever worked with has obeyed these properties. You have never dealt with a system where a×b didn't equal b×a, for instance, or where (a×b)×c didn't equal a×(b×c). Which is why the properties probably seem somewhat pointless to you. Don't worry about their "relevance" for now; just make sure you can keep the properties straight so you can pass the next test. The lesson below explains how I kept track of the properties.

http://www.purplemath.com/modules/numbprop.htm

Teksten gir ingen eksempler og utelater å fordype videre. Jeg lurte på om det er noen her som kan påta seg denne oppgaven?

Takk,

nadeem.
Nøørden
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 07/12-2005 21:25
Sted: Anywhere near you
Kontakt:

Det kommer an på oppgaven! 8-)
Jeg er nørd, hva så?
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Hei Nøørden,

Kan du gi et eksempel?

nadeem.
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Finnes flere eksempler:

Ved kryssing av to vektorer så er ikke rekkefølgen likegyldig. Det samme gjelder ved multiplikasjon av matriser. Da er det ofte bare en rekkefølge som er definert.
Nøørden
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 07/12-2005 21:25
Sted: Anywhere near you
Kontakt:

Ja, foreksempel de ovenfor.
Jeg er nørd, hva så?
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

ingentingg skrev:Finnes flere eksempler:

Ved kryssing av to vektorer så er ikke rekkefølgen likegyldig. Det samme gjelder ved multiplikasjon av matriser. Da er det ofte bare en rekkefølge som er definert.
Hei Ingentingg,

Vektorer? Matriser?

Går i tiende, har ikke hørt om dette før, men jeg er veldig intressert. :-)

Nadeem.
knut1

Begrepet: multiplikasjon = gange = * kan bety forskjellige ting avhengig av hva du regner på. Når du regner algebra (de fire regningsartene++), der tallene alle tall kan plasseres på tallinja di, skal du holde deg til de reglene du har lært! (faktorenes orden spiller ingen rolle)

Når du etterhvert ønsker å utvide begrepet 'gange', til for eksempel for å gjelde en hel tallgruppe med en annen tallgruppe (matriser) gjelder andre regler. Begrepet multiplikasjon han en annen betydning og derfor vil også den gamle regelen din ikke være gyldig lengere.

Knut
kjerstien

det spørs på hva som er gangefaktoren.... svaret blir det samme selvsagt...
Svar