Prøvemuntlig Algebra og statestikk 10.klasse

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
zeneca97
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 25/02-2013 12:25
Sted: Stavanger

Som sakt i tittelen, så har jeg fått oppgave i Algebra og statestikk og den skal jeg framføre om to dager. Vi har ikke fått noe tema, men vi kan fint sette opp ett hvis vi vil. Jeg synes det er direkte kjedelig og se på en framføring om matte som bare er masse formler og utregninger, og derfor tenkte jeg og sette opp ett tema selv, men jeg vet ikke om noe. Kunne noen ha kommet med forslag?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Hva tenker du selv? Hva har du lyst til å snakke om?

Du kan stort sett velge alt du vil, da du har fått veldig åpne temaer. Så her er det bare å velge og vrake, og om du lurer på noe er det bare å spørre :)
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Vennen min var fantasifull og sa han skulle drepe George W. Bush med en sniperrifle. Her måtte han beregne vindstyrke, vinkler osv.

EDIT: Og ja, han fikk 6. Muntlig matematikk er jo egentlig i bunn og grunn TULL! Så det er egentlig bare å regne et par oppgaver som viser at du kan tingene.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Hoksalon skrev:Vennen min var fantasifull og sa han skulle drepe George W. Bush med en sniperrifle. Her måtte han beregne vindstyrke, vinkler osv.

EDIT: Og ja, han fikk 6. Muntlig matematikk er jo egentlig i bunn og grunn TULL! Så det er egentlig bare å regne et par oppgaver som viser at du kan tingene.
Noen burde tatt et alvorsord med både elev og lærer her. Makan til smakløst.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

At matte mubtlig bare er tull, er bare tull. Matte handler ikke bare om tall og formler, men også om å beskive verden rundt oss på en systematisk måte. Matte kan både være vakkert og elegant, og å formimidle det på en god måte er veldig viktig.
zeneca97
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 25/02-2013 12:25
Sted: Stavanger

Jeg vet da ikke helt, jeg tenkte å kunne bruke Stavanger som ett tema (siden jeg bor der), og ideen var brilliant og jeg visste alt jeg skulle skrive om, helt til jeg fant ut at jeg måtte regne ut arealet selv, og jeg fant ingen plass hvor det sto mål som jeg kunne regne til. Da gikk det i lås.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Husk at dette er matte, og om arealene er riktige (i forhold til realiteten) er ikke viktig så lenge matten bak det er korrekt. Det viktigste er å vise sensor at du ser hvordan matte brukes i hverdagen, og å bruke noe håndfast, som stedet du bor, er positivt :)

Gjør de forenklingene du trenger for å gjøre det løsbart, men fortell under eksamen hvorfor og hvordan du har gjort det, da dette viser forståelse.
Svar