Pytagoras med to ukjente?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
logo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 18/03-2013 20:37

Hei,

Jeg har en oppgave jeg sliter med i Pytagoras.

-----------------------------------------

I trekanten ABC er AC = 3 * BC.
AB = 8,5 cm.

Regn ut AC og BC.

------------------------------------------

AC er Hypotenusen, så da tenkte jeg først at det ville bli slik:

3x^2 = x^2 + 8,5^2

Men når jeg regner det ut på den måten blir ikke svaret riktig. I fasit står det at AC=9 og BC=3.
Derfor må 9 være det man står igjen med før man finner kvadratroten.
8,5*8,5 = 72,25 og for at 72,35 skal bli nært 9 må det deles på 8...

kan være jeg er helt på bærtur her.
Jeg får det bare ikke til å gå opp.
Er det noen som kan gi meg riktig fremgangsmåte på slike oppgaver?
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Du vet at

[tex]AB=8,5cm[/tex].

Sett [tex]BC=x[/tex]. Da blir [tex]AC=3x[/tex]


Da vet du at

[tex](3x)^2=x^2+(8,5cm)^2[/tex]


Får du det da til?
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Du tenker helt riktig men husk at du har

[tex]AC^2 = (3x)^2 = 9 x^2[/tex] og ikke [tex]AC^2 \neq 3 x^2[/tex].

=)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
logo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 18/03-2013 20:37

Aha! Jeg drev og trakk fra x^2 først og ganget etterpå slik at jeg satt igjen med 4x. Jeg kunne bare ikke fatte hvordan jeg skulle få 4x til å bli 8x, men på den måten løser det seg. tusen takk! :)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Bare et lite tips, sånn generelt til oppgaver med ukjente, x osv.

Sett alltid et element i en oppgave som x.

også lag tanker eller bilder i hodet hvordan du tenker resten vil være ut ifra teksten.
Svar