Matte Eksamen Tema fotball

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Jorarv
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 10/06-2013 16:05

Trenger ideer til hva oppgaver jeg kan lage til eksamen, skal opp på onsdag den 12.06.13 Jeg ligger på 5 i matte, men fikk en 6er på prøve :) . er åpen for litt vanskelige/avanserte oppgaver. Jeg kan godt dele mine ideer med dere og, viss dere vil det ;)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Står det noe konkret om hva du MÅ ha med eller skal handle om annet enn fotball?
Eller bare fritt fotball liksom?
Jorarv
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 10/06-2013 16:05

Det står ikke noe mer enn at Fotball skal vera utgangspunktet for presentasjonen.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Til fotball så kan du ta med det meste (som med alt annet). Noen idéer:

Areal av bane, kan utvides med tyngden til gresset (der du tar hensyn til både arealet, lengden av gresset og gjennomsnittlig vekt på gress).
Sannsynlighet, her har du jo MASSE muligheter, du kan velge å ta én og én kamp, eller et 12-kampers sett der du kan legge inn binomisk sannsynlighet.

Du kan også legge inn diverse funksjoner som skal være ballbaner (En annengradsfunksjon er veldig nærliggende her).

I tillegg kan du gjøre mye med økonomien til en fotballklubb, slik at du kan få inn prosentregning :)
Jorarv
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 10/06-2013 16:05

fuglagutt skrev:Til fotball så kan du ta med det meste (som med alt annet). Noen idéer:

Areal av bane, kan utvides med tyngden til gresset (der du tar hensyn til både arealet, lengden av gresset og gjennomsnittlig vekt på gress).
Sannsynlighet, her har du jo MASSE muligheter, du kan velge å ta én og én kamp, eller et 12-kampers sett der du kan legge inn binomisk sannsynlighet.

Du kan også legge inn diverse funksjoner som skal være ballbaner (En annengradsfunksjon er veldig nærliggende her).

I tillegg kan du gjøre mye med økonomien til en fotballklubb, slik at du kan få inn prosentregning :)
Takk :D
Jorarv
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 10/06-2013 16:05

Men om man skulle rekne ut ballbanen, hva er utgangspunktet da?
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Jorarv skrev:Men om man skulle rekne ut ballbanen, hva er utgangspunktet da?
Du kan regne arealet av banen :)

og du kan gjerne skyte inn pytagoras for å vise at du mestrer det også.
Sist redigert av MathK den 10/06-2013 20:22, redigert 1 gang totalt.
Jorarv
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 10/06-2013 16:05

MathK skrev:
Jorarv skrev:Men om man skulle rekne ut ballbanen, hva er utgangspunktet da?
Du kan regne arealet av banen :)
Jeg har gjort det og omkrins av banen, volum av ballen og funnet diagonalen på banen :lol:
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Jorarv skrev:
MathK skrev:
Jorarv skrev:Men om man skulle rekne ut ballbanen, hva er utgangspunktet da?
Du kan regne arealet av banen :)
Jeg har gjort det og omkrins av banen, volum av ballen og funnet diagonalen på banen :lol:
Da kan du hive deg over andre temaer og problemstillinger som budsjett, økonomi, sannsynlighet (tipping f. eks) osv.
Jorarv
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 10/06-2013 16:05

Da kan du hive deg over andre temaer og problemstillinger som budsjett, økonomi, sannsynlighet (tipping f. eks) osv.
Har du noen tips til hvordan jeg kan angripe disse problemstillingene?
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Jorarv skrev:
Da kan du hive deg over andre temaer og problemstillinger som budsjett, økonomi, sannsynlighet (tipping f. eks) osv.
Har du noen tips til hvordan jeg kan angripe disse problemstillingene?
Her er det bare å bruke fantasien :)

Jeg ville lagt en "Plan" for det hele - f.eks "en dag på stadion". Det skal spilles cup for 5.åringene. Det er 4 lag og alle skal spille 2 kamper, og de to beste lagene skal spille finale. Her kan du da sette en billettpris for barn og voksne, eller lage et likningssett med 2 ukjente, hvor du f. eks har en samlet sum for 2 barn og 2 voksne og løser likningssettet for å finne prisen for barne-billett og voksen-billett. Når du har funnet disse, kan du sette opp et budsjett med inntekter og utgifter i forbindelse med kampen - kanskje blir det solgt mat og drikke under kampdagen som gir ekstra inntekter?
Kanskje kan du også legge inn at det er en familierabatt for de som har med foreldre og søsken? (prosentregning)

Du kan også videre bruke sannsynlighet. La oss si at et av lagene er storfavorittet til å vinne hele cupen. Her kan vi f. eks regne ut sannsynligheten for at favorittlaget havner i finalen, og videre hvor sannsynlig det er at de vinner kampen. Du kan også lage en historie om at keeperen pleier å være mye borte og har en historie som tilsier at han stiller på 7/10 kamper - du kan da regne sannsynligheten for at han stiller på disse to kampene.
Eller kan du kanskje si at man kunne tippe på denne cupen. Da kan man bruke sannsynlighet for at man har alle rett osv.
Andre sannsynlighets oppgaver du kan lage er f. eks at det på et lag er mange spillere, for så å finne sannsynligheten for at en bestemt spiller får spille.
Svar