Hvordan "se" intuitivt om varians er liten eller stor?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Randal
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/09-2013 19:43

Hei.

Jeg har i oppgave å sammenligne tre fordelinger og avgjøre hvilken av dem som har minst varians, uten å måtte regne dette ut. Man skal altså bare ta en titt på fordelingene, og intuitivt vite hvilken som har minst. Fordelingene er som følger:

#1: 1 5 7
#2: 1 5 6
#3: 2 10 12

Jeg gjettet, og regnet etterpå ut, at fordeling #2 har minst varians. Jeg klarer derimot ikke å artikulere hvordan jeg så dette, og Google er ikke til noen stor hjelp. Min første tanke var at det gikk på variasjonsbredde; jo større variasjonsbredde, desto større varians. Men dette virket ... for enkelt. Er det noen der ute som vet hva trikset kan være, evt. kan bekrefte variasjonsbreddeteorien min?

På forhånd, takk.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Enig med deg. Siden varians er kvadratet av avvikene, så ser det ut som #2 har minst varians.

Men hvis vi bare skal "se det" intuitivt, så ville jeg argumentert for at den har minst varians fordi den har VELDIG lite avvik i høyre-gående retning, og samtidig veldig lite i venstre retning. Rekke 3 ser vi får litt større avvik på rent øyemål fordi den spriker fra 2 til 12.
Bilde
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

#1 og #2 er like bortsett fra det ene ytterpunktet er mer ekstremt i #1. Da har #1 også større varians.

#3 er presis 2 ganger #2. Hva kan man da si om variansen?
Randal
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/09-2013 19:43

Aleks855 skrev:den har minst varians fordi den har VELDIG lite avvik i høyre-gående retning, og samtidig veldig lite i venstre retning
Med andre ord er det kanskje ikke så galt å si at det går på variasjonsbredde likevel, eller? Jo mindre variasjonsbredde, desto mindre avvik i begge retninger. Med mindre vi har en veldig skjev fordeling da, der gjennomsnittet ligger langt til en av sidene. Hva gjør man da?
mrcreosote skrev:#3 er presis 2 ganger #2. Hva kan man da si om variansen?
Vet ikke helt om jeg følger tankegangen. Variablene i #3 er dobbelt så store som i #2 ja, men variansen er derimot fire ganger større (henholdsvis 28, og 7).
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Randal skrev:
Aleks855 skrev:den har minst varians fordi den har VELDIG lite avvik i høyre-gående retning, og samtidig veldig lite i venstre retning
Med andre ord er det kanskje ikke så galt å si at det går på variasjonsbredde likevel, eller? Jo mindre variasjonsbredde, desto mindre avvik i begge retninger. Med mindre vi har en veldig skjev fordeling da, der gjennomsnittet ligger langt til en av sidene. Hva gjør man da?
Det er ikke så galt å tenke slik. Hvis to fordelinger er omtrent like (ikke veldefinert!) bortsett fra at den ene har større variasjonsbredde, har ofte denne større varians også. Det som fungerer i alle sammenhenger er å faktisk regne ut variansene for så å sammenligne. Det er imidlertid kjekt med litt intuisjon også slik at man slipper langtekkelig regning og det er det du utvikler når du tenker over slikt som dette!

Randal skrev:
mrcreosote skrev:#3 er presis 2 ganger #2. Hva kan man da si om variansen?
Vet ikke helt om jeg følger tankegangen. Variablene i #3 er dobbelt så store som i #2 ja, men variansen er derimot fire ganger større (henholdsvis 28, og 7).
Det stemmer, variansen blir 4 ganger større når variablene dobles akkurat som et kvadrats areal blir 4 ganger større når sidelengden dobles. Dette er også alt du trenger å vite for å finne ut av det du er interessert i, nemlig hvilken fordeling som har minst varians.
Randal
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/09-2013 19:43

mrcreosote skrev:Det stemmer, variansen blir 4 ganger større når variablene dobles akkurat som et kvadrats areal blir 4 ganger større når sidelengden dobles.
Ah, skjønner. Takk til dere begge for svar, føler meg godt utrustet til å gå videre.
Svar