Eksamen (muntlig) Tema: På tur med klassen...

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
skoglund90
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 25/04-2006 13:22

Tema: På tur med klassen..

- Du skal planlegge avslutningstur for klassen i nærmiljøet. (Har valgt at de skal på en hytte, og noen skal på telt-tur).

- Du velger hvirdan dere skal transporteres og hvordan dere skal overnatte. (På en hytte & telt). Du kan legge inn hvilke aktiviteter du vil. (Noen forslag?


Emner vi har hatt:

- vei, fart & tid (da tenkte jeg at jeg skal finne ut tiden til hytta med bil, og med sykkel).

- valuta (Da importerer skolen 10 stormkjøkken med prisen ? pr stk..)

- massetetthet (forslag?)

- personlig økonomi (Budsjett over mat de kjøper og utstyr)

- Ligninger (Noen ideer til hvordan jeg får med det?)

- overslag, vurdere svar (Forslag?)

- algebra (Noen ideer?)

- pytagoras (Har tenkt til å bruke det på å finne høyden på teltet).

- konstruksjon (?)

- målestokk (da har jeg tenkt til å lage en modell av hytta, å finne ut hva målestokken er)

- formlikhet (Hvordan kan jeg få med det?)

- Statistikk (?).

- sannsynlighet (?)

- koordinatsystem (?)

- tabeller (?)

- grafer (har tenkt til å ta sykkelturen med pauser, å lage modell av dette).


Noen som har noe forslag til de tingene jeg ikke har finni ut noe til?
Eller er det noe dere ville gjort bedre enn det jeg har gjort?

Takk på forhånd :)
HuHuu^^, Spøkelse.. o.O
skoglund90
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 25/04-2006 13:22

Vær så snill?? Har eksamen til torsdagen :(
HuHuu^^, Spøkelse.. o.O
skoglund90
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 25/04-2006 13:22

er det her et sted hvor man kan få hjelp?

virker ikke sånn :P
HuHuu^^, Spøkelse.. o.O
Aleks^

når det gjelder priser, spiller det ingen trille, der er det bare til å velge en tilfeldig pris, men ikke si at et stormkjøkken koster 1 kr, blir dumt.
sannsynlighet kan være at noen trilter en firkantet stein med 6 sider, akkurat som en terning.
overslag på matvarer(når de står i butikken og tenker)
bruk formlikhet mellom telt. eks: to telt står ved siden av hverandre, de er helt like, tegn opp begge osv..
antar du bare skal fremføre i 15-20 minutter, og da har du et bra utgangspunkt nå.

Aleks^
skoglund90
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 25/04-2006 13:22

Tusen Takk:)

Men det med telta ved siden av hverandre.. Kanskje du kunne tegna det for meg? Å sendt det på mail eller noe? Hadde blitt evig takknemmelig asså!! :D Sliter så sykt i matte :(
HuHuu^^, Spøkelse.. o.O
JupiterIV
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 33
Registrert: 22/10-2005 20:26

Du kan regne ut sannsynligheten for at "lars" blir mørkredd når han går på utedo om natta.

Vi setter sannsynligheten for at "lars" blir mørkredd til 0,7 (Lars er nemlig litt redd av seg og er like redd selv om han har noen med seg) og sannsynligheten for at lars må på do om natta setter vi til 0,5 (dette har lars funnet ut ved at han tenker tilbake hvor mange ganger han har vært på do om natta feks de siste 10 dagene)

Svaret på hva sannsynligheten er på om Lars blir mørkredd når han går på utedo om natta er 0,7*0,5=0,35

Egil er svært mørkredd og han estimerer selv at det er 99% sannsynlig at han blir mørkredd ved å gå ut om natta. Han har selv estimert sin sannsynlighet for å måtte på do på natta til 0,8. Han gruer seg derfor til turen. Dersom han går sammen med noen når han er ute i mørket mener Egil selv at sannsynligheten for å bli mørkredd blir halvert.Altså 0,99/2=0,45


Hva er da sannsynligheten for at Egil blir mørkredd og lars ikke blir mørkredd dersom de tilfeldigvis møtes på vei ut på do om natta?


Svaret blir her: Sannsynligheten for at Egil må på do om natta er 0,8-
Multipliserer vi dette med sannsynligheten for å bli mørkredd når han ikke er ute alene for vi: 0,8*0,45=0,36. Sannsynligheten for at Lars ikke blir mørkredd når han er ute på do om natta er 1-sannsynligheter for å bli mørkredd når han er ute på do om natta= 1 - 0,35= 0,65

For å finne svaret på spørsmålet vårt må vi multiplisere de 2 sannsynlighetene 0,36 0g 0,65= 0,36*0.65=0,234


Får håpde dette var riktig regnet. (gikk litt fort) har ikke tid til mer nå :shock:
There is always room for improvement even for the best!
skoglund90
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 25/04-2006 13:22

Tusen takk :)
HuHuu^^, Spøkelse.. o.O
skoglund90
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 25/04-2006 13:22

Fint med flere forslag altså [a] ?
HuHuu^^, Spøkelse.. o.O
Svar