Finne funksjon

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hMm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 21/09-2006 15:56

Hei :) jeg lurte på om noen kunne fortelle meg hvordan man finner funksjonen til en graf..?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

hMm skrev:Hei :) jeg lurte på om noen kunne fortelle meg hvordan man finner funksjonen til en graf..?

----------------------------------------------------------------
Hei

(i)
Altså for det første er funksjon og graf synonyme begreper !
DVS De blir brukt om hverandre, og er 2 sider av samme sak.

(ii)
Men er x- og y- verdier oppgitt, så marker disse i koordinatsystemet ditt, og tegn grafen/funksjonen som da trer frem (vises).

(iii)
Her kan jo flere muligheter dukke opp, disse (x- og y - verdiene) kan også mates inn på kalkis og grafen tegnes på (bestemmes på) kalkis. Men dere har vel ikke begynt med slikt på ungdomsskolen ennå (antar jeg).

(iv)
Snakker du om rett linje (lineær funksjon) så finn stigningstallet (a)
og deretter hvor linja skjærer y-aksen (b). Så kan likningen/funksjonen til linja bestemmes, y = ax + b.

Har du et eksempel, er det lettere å forklare...

Håper du ble litt klokere...
:)
hMm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 21/09-2006 15:56

Takker for svaret :D Jeg snakket om rett linje (lineær funksjon), har ikke noe eksempel å komme med, men det trengs vel heller ikke, da jeg har forstått hvordan man finner funksjonen :D
Tusen takk for hjelpen :D
Svar