Matte tentamen!!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Hustla
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 24/09-2006 18:50
Sted: Oslo

Har mattetentamen i morra, det er min første matte tentamen, jeg går i 8. klasse og vil få karakter på den. Vi har hatt en matte prøve hvor jeg fikk 5+, men i morra er det MATTE TENTAMEN, har dere noen goder råd om hva jeg skal ta med som mat hvordan jeg skal kunne konsentrere meg best?
Eller bare si litt om hvordan jeg skal øve?
Vi skal ha om: Tall og tallregning, Brøk, Prosent og promille, og Mattematikk i dagliglivet!
Prøven består av 3 deler:
1.del: skrive med blyant og hoderegning
2.del: kalkulator regning
3.del: Det er velg den eller den, det er 6 3-poengs oppgaver, 9 2-poengsoppgaver og 12 1-poengs oppgaver, man kan bare ta 3 3-poengs oppgaver!
Hadde vært fint om en av dere kunne ta dere litt tid å forklare og fortelle meg litt!
:wink:
Shrieker
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 12/10-2006 19:05
Sted: Odda

Vet ikke om du har sett denne, men den inneholder kanskje litt nyttig hjelp.

http://www.matematikk.net/ressurser/stu ... eknikk.php

Se særlig på "Eksamensteknikk", nederste punktet.

Shrieker :)
Hustla
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 24/09-2006 18:50
Sted: Oslo

Tusen takk! Det vil nok hjelpe meg litt.. har allerede øvd mye, men når jeg kommer til prøven finner jeg ut at det er noe jeg ikke kan, har skrevet mye i regelboka og håper at jeg kan det meste! :wink:
Shrieker
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 12/10-2006 19:05
Sted: Odda

:)

Anbefaler også at du leser godt gjennom 3-poengsoppgavene og ser om du kan få til et par av dem. Tror du skal kunne greie det med en 5+ i matte :)

Lykke til.

Shrieker :)
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Dersom du kommer til en oppgave der du får jernteppe, så hopp over den. Underbevisstheten jobber for deg, så ofte kan det løsne når du da går tilbake til den.

Hopp gjerne fram og tilbake i oppgavesettet, og gjør alltid de oppgavene som er lettest. Så kan du heller gruble på de virkelig vanskelige helt til slutt, uten å bli stresset.

Husk å alltid vise hvordan du har tenkt (utregning), og husk alltid å forkorte brøkene om det er mulig. Du vil kunne få poengtrekk for å ikke gjøre dette, og det er helt unødvendig...


Jeg regner med at dere kan ta med dere brus, godteri osv, men er ofte lurt å begrense det litt. Husk at det vil gi deg et blodsukker som går rett til værs, for så å synke til å bli lavere enn utgangspunktet var. Et godt alternativ kan være nøtter, tørket frukt og fersk frukt. Dette er også godt, og vil gi deg et mer stabilt blodsukker.

Lykke til :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar