Hei.
Holder på med ligninger med to ukjente... Hva er forskjellen på addisjons- og subtraksjonsmetoden? Står dårlig forklart i matte boka..
Någen så vett?
Addisjons- og subtraksjons metoden??
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
I boka står det addisjons- og subtraksjons metoden:
1) x+y = 5
2) x-y = 1
Så har de løst den sånn: x+x+y-y=5+1
2x= 6 x= 3
1) 2x+3y =19
2) 5x-2y= 0
Den løste de sånn:
1) 2x*2+ 3y*2=19*2
2) 5x*3-2y*3=0*3
1)+2) = 19x=38 x=2
Det står ikke forklart hva som er addisjonsmetoden og hva som er subtraksjonsmetoden....D e d eg lure på ...
1) x+y = 5
2) x-y = 1
Så har de løst den sånn: x+x+y-y=5+1
2x= 6 x= 3
1) 2x+3y =19
2) 5x-2y= 0
Den løste de sånn:
1) 2x*2+ 3y*2=19*2
2) 5x*3-2y*3=0*3
1)+2) = 19x=38 x=2
Det står ikke forklart hva som er addisjonsmetoden og hva som er subtraksjonsmetoden....D e d eg lure på ...
Beklager, jeg skjønner ikke hva problemet ditt er. Så vidt jeg kan se er oppgavene du har skrevet, løst riktig.
Har du noen oppgaver du skal løse, eller skal du forklare metodene?
Har du noen oppgaver du skal løse, eller skal du forklare metodene?
Blir det feil å si at Titten Tei er lett på tråden?
Jeg har bare lært om tre måter å løse ligninger med to ukjente; addisjonsmetoden, grafisk-løsning og innsetnings metoden.
Selv synest jeg innsetningsmetoden er enklest.
Her kan du lese "alt" om løsing av ligninger med to ukjente: http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... ngerII.php
Selv synest jeg innsetningsmetoden er enklest.
Her kan du lese "alt" om løsing av ligninger med to ukjente: http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... ngerII.php
-
- Cantor
- Innlegg: 114
- Registrert: 25/04-2006 14:59
Metodene går ut på det samme min venn Poenget er at du skal bli kvitt en av de ukjente. Ved addisjonsmetoden legger man til det ene stykket til det andre, slik at den ene x eller y-en forsvinner.
I ditt eksempel:
x+y=5
x-y=1
Legger man til hele del2 til del 1. Hver side av "=" tegnet, legges til hver for seg:
v.s 1(x+y)+(x-y)= h.s (5)+(1)
(parantesene skal ikke være der, er bare til for å vise at jeg har addert stykke 2 inn i stykke 1.
Man sitter da igjen med x+x+y-y=5+1
+y-y=0 Altså sitter man igjen med 2x=5+1=6
6/2=3 x=3
Substraksjonsmetoden er akkurat det samme, forutenom at der trekker man stykke to fra stykke 1.
I ditt eksempel:
x+y=5
x-y=1
Legger man til hele del2 til del 1. Hver side av "=" tegnet, legges til hver for seg:
v.s 1(x+y)+(x-y)= h.s (5)+(1)
(parantesene skal ikke være der, er bare til for å vise at jeg har addert stykke 2 inn i stykke 1.
Man sitter da igjen med x+x+y-y=5+1
+y-y=0 Altså sitter man igjen med 2x=5+1=6
6/2=3 x=3
Substraksjonsmetoden er akkurat det samme, forutenom at der trekker man stykke to fra stykke 1.