Mattebregreper(må ha det idag)

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Mera
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 05/03-2007 17:31

Hei! Jeg er ny her så er litt nybegynner på hvordan ting virker her så bare si ifra om det er noe jeg må passe på.
Jeg har en matte prøve,eksamen,eller en prøveeksamen i matte. Så jeg lurte på om dere kunne gi mg noen matte begreper som er viktige å skrive i regelboka. Jeg bommer alltid på når de spørr for eks finn produktet av et tall. Hva betyr det? Kommer dere på noen andre begreper så værsåsnill å skriv det her,og hvordan man regner det ut osv. Hadde vært fin om dere kunne svaret idag,siden som sagt prøven er imorgen!

Takk for hjelpen.=)
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

En liten pekefinger: Matematikk er noe som må gjennomarbeides og forstås, og er ikke noe som kan pugges til en prøve kvelden i forveien. For å oppnå en god eksamenskarakter er du nødt til å jobbe langsiktig, og prøve å rydde opp i begreper du sliter med god tid i forveien.

Jeg ville være veldig forsiktig med å gjøre meg avhengig av regelboka. Du kan ikke klare å sette sammen teknikker for å svare på et sammensatt problem dersom du ikke har teknikkene i blodet. Personlig tror jeg at regelboka i matematikken er grunn til at mange sliter med å oppnå gode karakterer i matematikk, og til at alt for mange har problemer med grunnleggende matematikk langt ut i livet.

Det er vanskelig for andre å vite akkurat hvilke problemer du strever med i matematikken. Det finnes ørten hundre uttrykk som kan dukke opp i en matematisk oppgave, alt fra ordet "rettvinklet" til begrepet "homeomorfisme" (om ikke på ungdomsskolen ;) ) Dermed er det vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Hvis det derimot er noen konkrete begreper du har problemer med å forstå, spør igjen.

For å svare deg på spørsmålet om definisjonen av et konkret begrep:

Jeg regner med det er ordet faktor du mente, ikke produkt? (Du kan ikke ha et produkt av kun ett tall.) Faktorene til et gitt tall er de tall som deler det opprinnelige tallet. 2 er er faktor av 12. Det er 3 også. 9 er faktor av 27, osv. Ofte blir du bedt om å primtallsfaktorisere et gitt tall, noe som betyr å finne alle faktorer som kun er delelige på seg selv og 1. Et par eksempler: 9 primtallsfaktoriseres som 3*3. 42 primtallsfaktoriseres som 2*3*7.

Hvis det var begrepet produkt du lurte på, er det noe så enkelt som resultatet av multiplikasjonen av to eller flere tall. Produktet av 3 og 4 er 12. Produktet av 5 og 6 er 30, osv.
Sist redigert av daofeishi den 05/03-2007 18:45, redigert 1 gang totalt.
Mera
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 05/03-2007 17:31

daofeishi skrev:En liten pekefinger: Matematikk er noe som må gjennomarbeides og forstås, og er ikke noe som kan pugges til en prøve kvelden i forveien. For å oppnå en god eksamenskarakter er du nødt til å jobbe langsiktig, og prøve å rydde opp i begreper du sliter med god tid i forveien.

Det er vanskelig for andre å vite akkurat hvilke problemer du strever med i matematikken. Det finnes ørten hundre uttrykk som kan dukke opp i en matematisk oppgave, alt fra ordet "rettvinklet" til begrepet "homeomorfisme" (om ikke på ungdomsskolen ;) ) Dermed er det vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Hvis det derimot er noen konkrete begreper du har problemer med å forstå, spør igjen.

For å svare deg på spørsmålet om definisjonen av et konkret begrep:

Jeg regner med det er ordet faktor du mente, ikke produkt? (Du kan ikke ha et produkt av kun ett tall.) Faktorene til et gitt tall er de tall som deler det opprinnelige tallet. 2 er er faktor av 12. Det er 3 også. 9 er faktor av 27, osv. Ofte blir du bedt om å primtallsfaktorisere et gitt tall, noe som betyr å finne alle faktorer som kun er delelige på seg selv og 1. Et par eksempler: 9 primtallsfaktoriseres som 3*3. 42 primtallsfaktoriseres som 2*3*7.

Hvis det var begrepet produkt du lurte på, er det noe så enkelt som resultatet av multiplikasjonen av to eller flere tall. Produktet av 3 og 4 er 12. Produktet av 5 og 6 er 30, osv.
Takk=)
Thund3r
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 10/09-2006 20:38

Var fin forklaring det der :)
Svar