Jeg har en vanskelig oppgave å løse:
En flaggstang som er 6,0 m høy, knekker.
Toppen når bakken 4,2 m fra flaggstanga
Hvor høyt over bakken knekker flaggstanga?
Altså når den knekker blir den som en rett vinklet trekant.
Det jeg vet er at det lengste katetet er 4,2 m, og at det andre katetet+hypotenus= 6,0 m.
Hvordan skal jeg løse dette?
Pytagoras-greie
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Tror det blir noe sånt som dette :
Som du sier vet vi at det lengste katetet er 4.2m. Vi kaller det korteste katetet (det vi skal finne lengden på for å finne hvor høyt over bakken flaggstanga knekker) for x. Da blir hypotenusen 6m-xm siden vi vet at hypotenusen + det korteste katetet må bli 6 m.
Så setter vi denne informasjonen inn i pytagoras' setning ([tex]a^2+b^2=c^2[/tex] I vårt eksempel blir a korteste katet som har lengden x, b er 4.2m og c er 6m-xm.
[tex]x^2+4.2^2=(6-x)^2[/tex]
Vi regner ut [tex]4.2^2[/tex] og ganger ut parantesen:
[tex]x^2+17.64=36-x^2[/tex]
Vi vil nå ha x på venstre side og tallene på høyre side:
[tex]2x^2=18.4[/tex]
Vi deler på 2
[tex]x^2=9.2[/tex]
Så tar vi kvadratroten av høyre og venstre side, da sitter vi igjen med x
[tex]x=\sqrt9.2=3.03\approx3[/tex]
Der har vi løsningen, det korteste katetet er ca. 3m.
Som du sier vet vi at det lengste katetet er 4.2m. Vi kaller det korteste katetet (det vi skal finne lengden på for å finne hvor høyt over bakken flaggstanga knekker) for x. Da blir hypotenusen 6m-xm siden vi vet at hypotenusen + det korteste katetet må bli 6 m.
Så setter vi denne informasjonen inn i pytagoras' setning ([tex]a^2+b^2=c^2[/tex] I vårt eksempel blir a korteste katet som har lengden x, b er 4.2m og c er 6m-xm.
[tex]x^2+4.2^2=(6-x)^2[/tex]
Vi regner ut [tex]4.2^2[/tex] og ganger ut parantesen:
[tex]x^2+17.64=36-x^2[/tex]
Vi vil nå ha x på venstre side og tallene på høyre side:
[tex]2x^2=18.4[/tex]
Vi deler på 2
[tex]x^2=9.2[/tex]
Så tar vi kvadratroten av høyre og venstre side, da sitter vi igjen med x
[tex]x=\sqrt9.2=3.03\approx3[/tex]
Der har vi løsningen, det korteste katetet er ca. 3m.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
-
- Pytagoras
- Innlegg: 17
- Registrert: 26/05-2007 23:38
Hey, jeg lurte bare på hvordan dere klarer å skrive sånt matte ting. fordi det ser ut som dere skriver det ved et eller annet program, er det mulig å si meg hvordan dere gjør det ? PLIZZZZZ.
Vi bruker noe som heter Latex. Det står om det rundt omkring, blant annet her:
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... php?t=5570
Kort om det:
Der man skal ha mattetegn starter man med og man slutter med Så har man diverse koder for å få det man vil. En brøk skrives for eksempel og blir seende slik ut: [tex]\frac{1}{3}[/tex] For ganging bruker man ofte som blir seende slik ut: [tex]3\cdot4[/tex] Spør gjerne hvis det er noen spesielle tegn du lurer på hvordan skrives.
Edit: Rettet opp trykkleif. Takk KjetilEn.
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... php?t=5570
Kort om det:
Der man skal ha mattetegn starter man med
Kode: Velg alt
[tex]
Kode: Velg alt
[\tex]
Kode: Velg alt
\frac{1}{3}
Kode: Velg alt
3\cdot4
Edit: Rettet opp trykkleif. Takk KjetilEn.
Sist redigert av josk17 den 27/05-2007 18:21, redigert 1 gang totalt.
-
- Pytagoras
- Innlegg: 17
- Registrert: 26/05-2007 23:38
Takker for svar!
Men jeg ennå noen flere ^^
Jeg skal opp til muntlig matte snart, og lurte på om hvordan jeg skal skrive alt. (dette kommer til å høres VELDIG merkelig ut, men ...)
Skal jeg skrive på calc, og lime in oppgaver i LaTeX form. Fordi jeg vil ha alt på overhead. (temaet jeg har trukket er: Rommet mitt)
Men jeg ennå noen flere ^^
Jeg skal opp til muntlig matte snart, og lurte på om hvordan jeg skal skrive alt. (dette kommer til å høres VELDIG merkelig ut, men ...)
Skal jeg skrive på calc, og lime in oppgaver i LaTeX form. Fordi jeg vil ha alt på overhead. (temaet jeg har trukket er: Rommet mitt)
-
- Pytagoras
- Innlegg: 17
- Registrert: 26/05-2007 23:38
Ok, for å gjøre det klart:
jeg har trukket temaet: Rommet Mitt I Muntlig Matte.
Jeg skal regne med areal, omkrets, volum, målestokk, vei-fart-tid, ligninger, ragneark osv osv.
Og får å begynne så vet jeg ikke hvordan jeg skal "fikse" dette. Skal jeg skrive alt for hånd, og deretter ta på overhead. Dette vil gjøre jobben slurvete, men det er det letteste.
Men hvis jeg skal bruke PC, hvordan skal jeg få fikset alle de forsjellige formele inni der ? Skal jeg bare tegne ved hjelp av paint eller noe ?
Hvis noen kunne gi meg svar på alle disse (dumme) spørsmålene, så hadde jeg vært evig takknemlig for det! Og hvis en eller annen kunne vise meg hvordan jeg skal starte fremføringen, osv osv, så hadde det også vært TOPPERS!
jeg har trukket temaet: Rommet Mitt I Muntlig Matte.
Jeg skal regne med areal, omkrets, volum, målestokk, vei-fart-tid, ligninger, ragneark osv osv.
Og får å begynne så vet jeg ikke hvordan jeg skal "fikse" dette. Skal jeg skrive alt for hånd, og deretter ta på overhead. Dette vil gjøre jobben slurvete, men det er det letteste.
Men hvis jeg skal bruke PC, hvordan skal jeg få fikset alle de forsjellige formele inni der ? Skal jeg bare tegne ved hjelp av paint eller noe ?
Hvis noen kunne gi meg svar på alle disse (dumme) spørsmålene, så hadde jeg vært evig takknemlig for det! Og hvis en eller annen kunne vise meg hvordan jeg skal starte fremføringen, osv osv, så hadde det også vært TOPPERS!
Håndskrevne notater er vel bra det. Men det viktigste er at du virkelig har forstått hva du har gjort.
I matte er det vel greit å skrive på overheaden (tavle er jo også fint) underveis. Da kan du også forklare skrittvis hva du gjør og er mer fleksibel for å gjøre endringer hvis lærer eller sensor har spørsmål.
Men prøv alikevel å holde presentasjonen gående. Da kan du fokusere på det stoffet du er sikker på og det er mindre risiko for at lærer eller sensor spør deg om noe du ikke kan.
I matte er det vel greit å skrive på overheaden (tavle er jo også fint) underveis. Da kan du også forklare skrittvis hva du gjør og er mer fleksibel for å gjøre endringer hvis lærer eller sensor har spørsmål.
Men prøv alikevel å holde presentasjonen gående. Da kan du fokusere på det stoffet du er sikker på og det er mindre risiko for at lærer eller sensor spør deg om noe du ikke kan.
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.