likning med to ukjente

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
acquator
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 26/09-2007 09:55

lurer på om det finnes en alternativ metode til innsettingsmetoden
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Som med alle ligninger, er det to grunnprinsipper som gjennomsyrer alle "metoder" for ligningsløsing:

1. Anvendelse av identiteter:
Her skiftes ett uttrykk ut som vi vet er likt med et annet, uansett hvilke verdier de ukjente størrelsene måtte ha.

For eksempel, gitt ligningssystemet:

x+y=2, 2(x-y)+2y=2, så kan 2.lignings venstre side byttes ut med 2x-2y+2y, som igjen kan byttes ut med 2x.

Dermed oppnås det forenklede likningssystem
x+y=2, 2x=2

2. Overgang til impliserte likninger:
a) Å gange/dele med samme tall på hver side av likhetstegnet.
I likningen 3x=9, så kan vi gange hver side med et vilkårlig, ikke-null tall, for eksempel 7, og få 21x=63. Den nye ligningen MÅ holde, fordi den gamle holdt. I dette tilfellet ville det vært lurest å gange med 1/3, for da oppnås:
1/3*3x=1/3*9, som kan forenkles til 1*x=3, dvs. x=3.

b) Å legge til/trekke fra samme tall på hver side:
Dette er eksempeløvis bakgrunnen for "flytte/bytte"-regelen.


For to ligninger med to ukjente kan grunnprinsipp 2b utnyttes på følgende måte:

Gitt likningssystemet:

x+2y=3, x-2y=1

Fordi annen ligning sier at uttrykket "x-2y" er det samme tallet som "1", så kan vi legge til i første likning "x-2y" på venstre side, og "1" på høyre side.
Da får vi omgjort 1.ligning slik:

x+2y+(x-2y)=3+1
Eller med forenkling:
2x=4, dvs. x=2. Derved får vi at y=1/2, ved innsetting for x=2 i en av de opprinnelige ligningene, og løsing for y.


Grunnprinsippene 1 og 2 er grunnlaget for all ligningsløsing; spesifikke "metoder" er bare kombinasjoner av disse på lure måter.
Svar