Dividering med to desimaler, og tangent

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Fantagirl
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/10-2007 14:02

Hei, driver og øve på prøve her.
Hvordan konstruerer man en tangent parallellt med en korde? en annen oppgave har en sirkel tegnet, og punkt A er merket av på sirkelperiferien. Så står det konstruer en tangent i A? Hvordan gjør jeg det? Dette er helt nytt for meg og vi har ikke hatt om sånne tangenter på skolen enda.

I tillegg så skal jeg regne en oppgave uten kalkulator: 8,86 x 0,4
Hvordan regner jeg når begge 2 er desimaltall?
På forhånd takk for svar=)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

For å lage en tangent til et punkt på sirkelperiferien så konstruerer du en linje som går igjennom sentrum og punktet. Så konstruerer du en nittigraders vinkel på linja i punktet.

Angående delingen kan du utvide den slik at du får et helt tall i nevner. Med andre ord å gange begge tallene med 10.
Jamas
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 15/11-2002 14:35

En tangent parallell med en korde:
* Konstruer midtnormalen til korden.
* Utvid denne midtnormalen til den treffer sirkelperiferien (sirkelstreken)
* Konstruer en 90 graders vinkel i dette punktet.

Ja den vil vel treffe sirkelperiferien på to steder, men i oppgaven holdt det vel bare å lage en tangent.

Oppgave 2 var ganging, ikke deling.
8,86 X 0,4.
Først ganger du: 886 X 4 for hånd, da får du 3544.
Så setter du komma slik at det til sammen er like mange tall bak komma i svaret som i de to faktorene (tallene du ganget).
8,86 X 0,4 har til sammen 3 tall etter komma.

Derfor blir svaret 3,544.
Svar