Matte tentamen, trenger hjelp til å være sikker på emner.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

God dag!

Førstkommende fredag er det matte tentamen, og jeg vil bruke disse dagene på å friske opp. Emnene jeg har tenkt å gå gjennom er:

Regneartene (bare litt oppfriskning på desimaltall regning)
Geometri (geometriske figurer og finne areal\omkrets av dem)
Likninger
Algebra
Statistikk
Faktorisering og andre tall (primtall o.l)
Matematikk i daglilivet
Brøk
Vei, fart og tid (har akkurat hatt om det så burde gå bra, men hvis jeg får igjen prøve og resultatet er dårlig vil jeg gå igjennom)

Hvis noen vet hva annet jeg bør øve på, si gjerne i fra :wink:
Jeg valgte da å begynne med brøk. Huff, blir noen travle dager :lol:

Addering:

5\5 + 5\10 + 7\10
5\5 (*2) + 5\10 + 7\10
10\10 + 5\10 + 7\10
22\10
2 2\10
2 1\5

Vet at gjøres annerledes i boka, men er fremgangsmåten riktig?

Subtraksjon:

4\6 - 0\10 - 3\5

4\6 (*10) - 0\10(*6) - 3\5 (*12)
40\60 - 0\60 - 3\60
37\60 - kan ikke forkortes (eller?)

Multiplikasjon:

3\5 * 15\5 * 10\6

3\5 (*6) * 15\5(*6) * 10\6 (*5)
18\30 * 90\30 * 50\30
81000\27000
3 - gjorde om til blandet tall. (Trenger du å faktorisere nevner her? Trur ikke det...)

Deling:

5\6 : 2\5
5\6 * 5\2
25\12
1 1\12

Kom gjerne med inspill i hvordan jeg handler, kan noen forresten hva "primtall er tall som delig med seg selv" betyr.. ser ikke logikken i den setninga. Takker for hjelp.
rm
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 165
Registrert: 28/03-2007 21:43

Angående primtall:

Det kan deles med seg selv og få et helt tall til svar som er uten desimaler.

13 som er et primtall fordi det bare kan deles med to andre tall for å få et svar uten desimaler (uten en rest), nemlig 1 og 13.
Et primtall er et naturlig tall større enn 1 som ikke kan deles på annet enn 1 og seg selv uten å etterlate en rest
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Følger man den logikken slik jeg ser det vil alle tall uten desimal være primtall..

95637 : 95637 = 1
95637 : 1 = 95637

3:3=1
3:1=3

1:1=1
1:1=1

Alle talla er delelige på seg selv og en. Og ifølge den setninga er alle primtall det. :roll:

Forresten, legger til multiplikasjon og deling med desimaltall

5,3 * 10,7
351
150
53
151,51 <- to desimaler fordi det er to kommaer i stykket


153 : 10 = 015,3
0
15
10
53
50
30
30
0
¨
15,5 : 5,5=02,81
0
15
11
45
44
10
5
50

Hvordan er det når det desimaler i stykket.. måtte man ikke fjerne det på et hvis eller noe?
Sist redigert av Quake den 19/11-2007 22:24, redigert 1 gang totalt.
rm
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 165
Registrert: 28/03-2007 21:43

Poenget er at primtall bare er delelig med 1 og seg selv uten å etterlate en rest.

tallet 10 for eksempel er ikke et primtall fordi man kan dele det på 2, uten å få en rest.

Skjønner?
deltaX
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 108
Registrert: 10/05-2006 17:25

Feil Quake.

Et primtall er et naturlig tall større enn 1 som ikke kan deles på annet enn 1 og seg selv uten å etterlate en rest.

Til dømes 95637 kan delast på 3 i tillegg, og er etter definisjonen ikkje eit primtal.
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Aha!! jeg skjønner.. tusen takk. Noen som ser noen feil med brøken min?
Og forresten.. Brøk til desimaltall... da deler du bare brøken?

Eks: 4\5 = 0,8

Brøk til prosent... da gjør du brøken til desimaltall også ganger med hundre?

4\5 = 0,8 * 100 = 80%

Desimaltall til brøk.. husker ikke riktig fremgangsmåten.

Prosent til brøk... husker ikke

Desimaltall til prosent... ganger med hundre.

Noen som kan gi med fremgangsmåten? Jeg kunne også trenge formeler for areal og omkrets av de geometriske figurene. Og formler for kubikk, så lager jeg mine egne eksempler og skriver inn i regelboka ;)
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Noen som har svar på brøkene? Forresten.. er disse formlene riktige?

Omkrets for kvadrat.. O=L+L+L+L=4L
Areal for kvadrat... A=L*L=L^2

Omkrets rektangel.. O=L+L+B+B=2L+2b
Areal rektangel... A=L*B=lb

Omkrets paralellogram.. O=L+B+L+B=2L+2B
Areal paralellogram.. A=L*H (lengde*høyde) <- Riktig?

Areal trekant.. A=G*h : 2 (Grunnlinje * høyde delt på 2) Den er grei, husker den

Trapes.. A=(A+B)H : 2... den skjønte jeg ikke, noen som kan forklare?

Sirkel.. O=3,14*d = Pi d
eller: 2 pi r

A=Pi r2 <- Betyr at du skal gange pi med radius ganger radius?

Og når vinkelen er oppførst som DAC, vil da vinkelen være i A, men ha de strekene til vinkelen ut til D og C? Hva kalte man de strekene igjen? :oops:

Takk for hjelp!
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Alt rett så vidt jeg kan se :-)

Vinkelen DAC, da er A vinkelen mellom vinkelbeina D og C

A = [symbol:pi] r^2 betyr pi ganger radiu ganger radius ja :-)


Du skrev at arealet av et parallollogram er G*h, som er helt riktig. Da går jeg utifra at du vet at høyden er en tenkt linje, og ikke en linje du kan se. hvis du vet hvordan du finner høyden i et parallellogram går jeg utifra at du klarer å finne høyden i et trapes også. Jeg går også utifra at du vet hva et trapes er for noe. To parallelle linjer a og b, med ulik lengde. Pluss linjer trukket fra endepunkt til endepunkt. Tilsammen blir dette et trapes. Høyden her er, som du kanskje vet, avstanden fra a til b, målt 90 grader på. Litt vanskelig forklart, men dette er jeg sikker på databasen Per kan hjelpe med om du ikke forstår.

Så tilbake til spørsmålet. A = (h(a+b)) / 2
Du vet høyden, og du vet hvor lang linjene a og b er. Du bare plusser sammen lengdene a og b, ganger summen med høyden, og deler deretter alt på 2. Enkelt, egentlig.
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Prosent til brøk:

Tar prosenten, setter in i en brøk som del av hundre..

15%=15\100

eller..

15%=15*100:100=15\100

Riktig? Jeg får vel poeng hvis jeg bruker den øverste måten og faktoriserér? Holder på å bli gal nå, sitti i sikkert 3 timer og skrevet ned brøker og alt mulig :lol:

Brøk til prosent:

4\5=0,2*100=20%

Dette er riktig eller? :)

Promille:
Del av tusen. Tegnet er ‰
Samme regneregler som prosent.

Prosent til promille: Prosent*10=promille

Promille til prosent: promille:10=prosent

Alt dette riktig?
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

4/5 er vel ikke 20%?

hvis jeg skjønner deg riktig så mener du å si at 4 av 5 kakestykker utgjør 20% av kaka?
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

oops, mente selvfølgelig 80%

Jeg må ha sittet for lenge foran skjermen, skrevet regler og jobba siden klokka 3 :shock:

Og forresten..

≠ betyr?

Og det med at multiplikasjoner skal alltid utføres først... er det i absolutt ALT som har med regning å gjøre? eller er det bare innen likninger\algebra?
Lord X
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 249
Registrert: 18/05-2004 17:25

[symbol:ikke_lik] betyr at det IKKE er likhet, f.eks. 2 [symbol:ikke_lik] 3.
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Husk at algebra også er "vanlig" rekning, bare at man også benytter bokstaver som står for en ukjent verdi!

Multiplikasjon og divisjon er alltid av høyere prioritet enn addisjon og subtraksjon, de skal altså skje først. Men før multiplikasjon og divisjon igjen, skal eventuelle potenser utvides. Dersom man vil tvinge f.eks. en addisjon til å skje før en multiplikasjon benytter man paranteser. Alt som er inni paranteser skal reknes ut først. Kort sagt har du følgende reknerekkefølge:

1. Paranteser
2. Potenser
3. Multiplikasjon/divisjon
4. Addisjon/subtraksjon

[tex]\neq[/tex] betyr "ikke lik". Det har altså motsatt betydning av [tex]=[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Og inni parantesen skal du der også først regne potenser hvis det er noen, og deretter følger rekkefølga, og man går i den innerste og jobber seg utover, sant? :)

Takker for svar, dette hjelper meg å nå målet mitt, som er 5 eller bedre på tentamen 8-) Men har ikke for store forhåpninger.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Quake skrev:Og inni parantesen skal du der også først regne potenser hvis det er noen, og deretter følger rekkefølga, og man går i den innerste og jobber seg utover, sant? :)

Takker for svar, dette hjelper meg å nå målet mitt, som er 5 eller bedre på tentamen 8-) Men har ikke for store forhåpninger.
Stemmer helt -- de samme reglene gjelder inni parantesene. Du klarer sikkert 5 på tentamen om du jobber så mye med matten (bare husk at nøkkelen til å bli god i matte ikke bare er å pugge, men også å forstå det) :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar