2x – 4 = x+1
3(x-8) = 2x – 4(x+2) - (-26)
2(a+2b) – 3(a – 8b)
a + 4a – 5a – 8 (2b +23a)
Jeg trenger hjelp med disse oppgavene.
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Kan du utdype det du ikke får til? Hvor stopper du opp?
De to første er likninger. Her skal du gange ut parantesene, samle x'ene og konstantleddene ved å summere de sammen og til slutt få x lik ett tall.
I de to nederste 'oppgavene' skal skrive uttrykket enklere. Du ganger ut parantesene og prøver å samle a'ene og b'ene hver for seg.
De to første er likninger. Her skal du gange ut parantesene, samle x'ene og konstantleddene ved å summere de sammen og til slutt få x lik ett tall.
I de to nederste 'oppgavene' skal skrive uttrykket enklere. Du ganger ut parantesene og prøver å samle a'ene og b'ene hver for seg.
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Hva mener du med den nest siste linja?
[tex]\frac{x}{x} \neq \frac{-3}{x}[/tex]!
[tex]\frac{x}{x} \neq \frac{-3}{x}[/tex]!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Ok, når x er funnet til å være -3 stemmer det vel ja ... Men ser ikke poenget jeg heller ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Elektronikk @ NTNU | nesizer