Matte prøveeksamen muntlig. " jeg starter en fabrikk&qu

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
jendor85
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 26/03-2008 12:14
Sted: Tromsø

Jeg har fått oppgaven "jeg starter en fabrikk" på matte prøvemuntlig.

jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal starte denne opgaven. Jeg er ikke så god i matte. Ligger på 3ern. Jeg blir veldig taknemmelig hvis noen kommer med forslag. Spessielt om hvordan jeg skal starte oppgaven.

10kl
jendor85
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 26/03-2008 12:14
Sted: Tromsø

Trenger hjelp fort
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

1. Vi som er her er ikke betalt. Du får ikke flere/bedre svar ved å mase og stresse slik som det der. Tvert om, så er det mange som ikke gidder å svare folk som er uhøffelig og krever svar. Ditt problem er ikke "viktigere" enn andres problem.

2. Jeg har aldri hørt om "jeg starter en fabrikk" opppgaven. Hva er det? Hva spør den om? Skal du starte din egen fabrikk og skal lage dine egne regnestykker? Vi kan ikke hjelpe deg uten at du gir oss noe input om HVA du trenger hjelp til.

3. Vi er ikke her for å hjelpe deg å jukse på tentamen.
jendor85
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 26/03-2008 12:14
Sted: Tromsø

Dinithion skrev:1. Vi som er her er ikke betalt. Du får ikke flere/bedre svar ved å mase og stresse slik som det der. Tvert om, så er det mange som ikke gidder å svare folk som er uhøffelig og krever svar. Ditt problem er ikke "viktigere" enn andres problem.

2. Jeg har aldri hørt om "jeg starter en fabrikk" opppgaven. Hva er det? Hva spør den om? Skal du starte din egen fabrikk og skal lage dine egne regnestykker? Vi kan ikke hjelpe deg uten at du gir oss noe input om HVA du trenger hjelp til.

3. Vi er ikke her for å hjelpe deg å jukse på tentamen.
1. ja sorry da, men jeg er så stresset. har litt liten tid. Ikke meningen

2. Starte en egen fabrikk med egne regnestykker.

3. jeg ønsker bare tips. ikke noe juks
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg ser ikke problemet. Du har jo så mange muligheter her at det er vanskelig å begrense seg. Du kan f.eks lage en oppgave om areal, f.eks at de trenger x antall kvadratmeter og bredden på tomten er begreset til y meter. Hvor lang må tomten være? Eller hvor mange etasjer må fabrikken ha om tomen er z meter lang.

Eller økonomi, det koster x kroner å produsere hver enhet, mens de tjener y kroner pr solgte enhet, de har z utgiter, hvor mange enheter må de produsere for å gå i pluss.

(Ikke bli skremt av x, y og z. Du kan fritt velge tall for y og z, og stå igjen med en ukjent. Jeg gir deg bare eksempler).
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Vel, ok. Her er noen tips.
Siden du snakker om en fabrikk kunne det være naturlig å ha noen oppgaver relatert til økonomi: Lønninger til ansatte, salg av varer, innkjøp, profitt, utgifter...
Her kan du f.eks. sette opp ligningsett rundt 2 lønningstilbud ovenfor de ansatte. Ligninger som viser hvordan inntekt varierer med produksjon.

Geometri kan du anvende på fabrikklokalet, areal, figurer og igjen kostnader rundt bygging av forskjellig.

Du har endeløse muligheter!
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
jendor85
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 26/03-2008 12:14
Sted: Tromsø

Tusen takk. Jeg er bare litt treg å få i gang
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Hehe, groupie. Great minds think alike, er det ikke det man sier? :P
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Dinithion skrev:Hehe, groupie. Great minds think alike, er det ikke det man sier? :P
:D
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Svar