Det er en månde jeg siden jeg begynte på 8.trinn, og jeg blir forvirred av karakterer, er 5-, 5, 6 og 5+ bra
Kan noen være så snill å lage en liste over karakter nivå
Endret trådtittelen fra "HJELP, karakterer PLEAS!!!!!!!", i samsvar med reglene for skikk og bruk - daofeishi
Matte-X skrev:Det er en månde jeg siden jeg begynte på 8.trinn, og jeg blir forvirred av karakterer, er 5-, 5, 6 og 5+ bra
Kan noen være så snill å lage en liste over karakter nivå
På en vanlig prøve kan du få ganske mye rart. På standpunkt er det vel bare hele karakterer, siden alt går på snitt her - og du trenger bare de hele karakterene for å regne snittet.
Kan være at noen lærere bruker "skråstrek-karakterer" på en prøve for å vise om du er på tur opp eller ned. Men lærere som bruker 1- eller + har misforstått. 1 er stryk, så enkelt er det. Hvis alt er perfekt uten noe å trekke for er det 6. derfor har lærere som bruker 6+ også misforstått. Hvorvidt man skal skal bruke 6- kan diskuteres, vet at noen gjør det, men i utgangspunktet er en sekser en sekser.
I standpunkt benyttes, som allerede nevnt, kun hele karakterer.
6- er en svak sekser, mens 6/5 er en sekser som heller mot en femmer. Det er i hvertfall definert slik, hvorfor aner jeg ikke. Hadde satt stor pris på det om vi utvidet karakterskalaen og fjernet halve karakterer.
Karakterskalaen vår har blitt så merkelig fordi lærere vegrer seg for å ta beslutninger. Kanskje er det vanskelig å vurdere om noen skal ha fem eller seks. Da kan de gi dem 5/6. Eller eventuelt 6/5. Har også sett 5+/6 eller 6-/5. Er læreres måte å si "det er denne kategorien du passer inn i, men du ligger i det øvre/nedre sjiktet" på. Så, når differensieringen deres igjen har blitt standard må de lage nye inndelinger. Hadde vært fint om vi bare satte opp en skala på 20 karakterer og ble enige om å bare bruke dem, men det kommer vel alltid til å finnes n+, n- og n/n-1 samme hvor fin vi gjør inndelingen.
Karl_Erik skrev:Karakterskalaen vår har blitt så merkelig fordi lærere vegrer seg for å ta beslutninger. Kanskje er det vanskelig å vurdere om noen skal ha fem eller seks. Da kan de gi dem 5/6. Eller eventuelt 6/5. Har også sett 5+/6 eller 6-/5. Er læreres måte å si "det er denne kategorien du passer inn i, men du ligger i det øvre/nedre sjiktet" på. Så, når differensieringen deres igjen har blitt standard må de lage nye inndelinger. Hadde vært fint om vi bare satte opp en skala på 20 karakterer og ble enige om å bare bruke dem, men det kommer vel alltid til å finnes n+, n- og n/n-1 samme hvor fin vi gjør inndelingen.
Jeg som studerte i Spania for to år tilbake husker at der hadde vi fra 0 til 10, med 1 desimal i tallet(for eks 7,5), og noen ganger to desimaler, i tilfellene 0,25 og 0,75, men standpunktkarakterene var alltide hele tall
Spør du meg hadde noe slikt vært et mye mer oversiktlig system. I dag må lærere og elever spørre seg om avstanden mellom f.eks. 3/4 og 3+ er like stor som avstanden mellom 3+ og 4 uten å komme i nærheten av store problemer som hva gjennomsnittet av 3/4, 5/4, 4/5, 2++ og 5-- skal bli.