Likninger

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Skjønner godt hva du mener, når jeg flytter et tall, tenker jeg ikke at jeg bare flytter det over og skifter fortegn, tenker slik du tenker; at jeg enten trekker fra med det samme på begge sider eller legger til det samme på begge sider. Men det er opp til den enkelte å forstå hvordan dette fungerer, og for mange kan flytting være like logisk som å trekke fra eller til på begge sider etter min mening :)
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

hmm, takk for hjelpa.. jeg skriver ned en del regler med mine ord så jeg forstår det :)

Noen ekstra stykker for å teste meg? Og noen som tar en kikk på hva som er feil med det ene stykket? Tusen takk.
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

4x-4,6+x\2=7,1+x\4

+4x+x\2-x\4=7,1+4,6

+4x+2x\4-x\4=11,7

+4x+x\4=11,7 | *4

5x=11,7 |:5

x=9,36 Satt prøve og det stemte ikke, det var:

Venstre: 4*4,36+9,36*2\2*2 - 9,36 | 4*9,36+37,44+18,72\4- 9,36\4(*4) | 74,88 + 37,44 | 112,32

Høyre: 11,7 | 11,7 (*4) | 46,8 | 46,8
Her er feilen din: klarer du å se hva du har gjort galt?
+4x+x\4=11,7 | *4

5x=11,7 |:5
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Ikke helt.. :oops: Fæle stykker :P Kommer litt i sur med brøken.. får prøve å lage sånn TEX greie eller hva det er :?
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

[tex]4x+\frac{x}4=11.7 \ | \ \cdot 4[/tex]

| * 4 betyr ganger alle ledd på hver side av likhetstegnet med 4

Dermed [tex]4\cdot 4x+\cancel{4}\cdot\frac{x}{\cancel4}=4\cdot 11.7[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Jeg satt prøve etter å ha forsøkt igjen.. men jeg endte opp med 46,75 på til høyre og 46,8 til venstre.. er det lov å runde av da? Jeg er VELDIG sikker på at jeg har gjort det riktig nå.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Jeg har ikke sett på oppgaven din, men hvis det ikke er eksakt samme svar på høyre og venstre side så er heller ikke svaret helt riktig.
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Tar den på nytt nå... SKAL ta den :P EDIT: Jeg la merke til at X blir et tall med forferdelig mange desimaler, noe som 20 :shock: Må man gange med det eksakte tallet for å få det helt nøyaktig? Ikke lov å runde av til 2 desimaler? Oi.. trur jeg må bruke ALLE desimalene (20 eller noe :lol: ) for at det skal bli helt riktig. endte med 46,79 nå.. er 0,01 fra venstre sida.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Hm, hvilken ligning er det snakk om?
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

det er snakk om
4x-4,6+x\2=7,1+x\4
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

4x - 4,6 + \frac{x}{2} = 7,1 + \frac{x}{4} \\ 16x - 18,4 + 2x = 28,4 + x \\ 17x = 46,8 \\ x = \frac46,8{17}

Ja. Mange desimaler, kanskje uendelig. Det vet jeg ikke. Jeg ville bare brukt brøken 46,8/17 som x
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

takk for hjelpa, har et nytt problem jeg ikke er sikker på... hvordan er det med negativ x? Det gjelder stykket "x+2+5x\2=x-3"
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Heihei, jeg så nå at jeg glemte å omslutte svaret mitt i tex. Derfor gjør jeg det nå:
[tex]4x - 4,6 + \frac{x}{2} = 7,1 + \frac{x}{4} \\ 16x - 18,4 + 2x = 28,4 + x \\ 17x = 46,8 \\ x = \frac{46,8}{17} [/tex]

Her er din nye ligning. Har jeg forstått den riktig?

[tex]x + 2 + \frac{5x}2 = x - 3 \ \ \ \ | \cdot 2 \\ 2x + 4 + 5x = 2x - 6 \\ 2x + 5x - 2x = - 6 - 4 \\ 5x = -10 \\ \frac{5x}{5} = \frac{-10}{5} \\ x = -2[/tex]

Sånn du tenkte?
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Trur det... er det ikke lov å ha negative x'er?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Hva mener du?
Svar