Side 2 av 2

Lagt inn: 22/12-2007 13:55
av =)
#1: paranteser
#2: potenser(, derfor også kvadratrøtter)
#3: multiplikasjon(, derfor også divisjon)
#4: addisjon(, derfor også subtraksjon)

hvis ikke jeg tar feil, er det rekkefølgen man skal gjøre det i.

Lagt inn: 22/12-2007 14:48
av Vektormannen
Tror ikke du tar feil der nei.

Lagt inn: 22/12-2007 15:17
av =)
får håpe hun lærer seg ordentlig matematikk før hun forsøker å lære det til noen andre.

Lagt inn: 03/01-2008 18:42
av SquareKnowledge
Emenee;

Ja, det er et stort problem at mangen tabber seg ut på selv det enkleste. Tror forsåvidt at det har mye med læremåten å gjøre. Kanskje lærerne skulle lære elevene å løse svaret på hvor man legger trykket i setningen, og etterpå forklare at to paranteser: ( ) utgjør dette trykket?

Hva er 2+ 2ganget med 2? Svaret blir fort 6 fordi man tar verdien 2, og legger til 2*2 som er 4. 2+4=6.

Hva er 2+2 ganget med 2? Svaret blir åtte fordi man tar verdien 2+2 som er 4, og ganger det med 2, 8. (2+2)*2

Ang. deling burde man lære elevene at deling og ganging er to sider av samme sak. x/0,5 = 2x fordi 10/5(det samme som 1/0,5)=2. På samme måte er x/0,2=5x fordi 10/2=5. Dette er en automatikk som er gunstig å lære, mener jeg da. Selv om jeg aldri har sett dette bli lært hos noen, og selv måtte ha funnet opp det..

Lagt inn: 12/01-2008 11:35
av Egil Brevik
Hei emenee !
Regneoperasjonenes hierarki blir antagelig fortsatt stemoderlig behandlet i lærebøkene. Det kan være grunnen til at søstera di regner slik de aller billigste kalkulatorene gjorde før, fra venstre mot høyre, slik: 2 + 3 * 2^2 = 5 * 2^2 = 10^2 = 100
Bla gjennom læreboka hennes og fortelle oss hva som står der.

Lagt inn: 15/01-2008 17:07
av Quake
Jeg ble aldri lært at jeg skulle gjøre ting i en viss rekkefølge før niende\tiende.. Det er skolen sin skyld, åpenbart. Man bør lære grunnlaget mye bedre..