Side 2 av 3

Lagt inn: 18/05-2008 14:26
av Li
Jeg ble jo helt forvirret av denne oppgaven, uansett om den sannynligvis er lett for en 6. klassing:

Skriv det største og minste tallet som har fire siffer og to desimalar.
Mitt svar: 1000,01 og 9999,99

Riktig?

Lagt inn: 18/05-2008 14:29
av Emilga
Jeg ville svart det samme. :)

Lagt inn: 18/05-2008 14:33
av 2357
Li, svaret på den oppgaven kommer helt an på hvordan du ser på det.

[tex]9^{9}^{9}[/tex] vil for eksempel være større enn [tex]999[/tex], og begge tallene er skrevet kun med tre siffer. Men du kan vel lese litt mer om diskusjonen her;

http://www.curiousmath.com/index.php?na ... cle&sid=39

Lagt inn: 18/05-2008 15:36
av Li
Jada, men jeg regner med at jeg hadde fått riktig ved å ha svart som jeg sa. ;)

Jeg klarer ikke likninger, det har alltid vært mitt aller største problem. Her er to.

[tex]4x-(2x-4)+2(x-2)[/tex] og [tex](7a-4b)3-5(3a-2b)[/tex]

Lagt inn: 18/05-2008 16:22
av Emilga
Dette er ikke likninger, men uttrykk som skal forkortes.

Her må du kjenne til noen regler som omhandler parenteser som du kan finne her. Se spesielt under regneregler.

Lagt inn: 19/05-2008 19:05
av Li
Er dette riktig? Vil bare være på den sikre siden.

Volum og overflate.
La oss si at vi har en kule. Radien er 6cm.

Volum:
[tex]V= 4*3,14*6*6*6=2712.96 <br> 2712.96/3= 904.32cm^3[/tex]

Overflate:
[tex]O=4*3,14*6*6=452.16[/tex] Hva eining skal være bak denne? cm^2, cm^3, eller hva?

-------------------------------
Hva er en prisme?
Hva er grunnflate, hvordan bruker jeg det ved utrekning av volum osv.?
Hvor kan jeg lære om likninger med brøk?
Hva er parallelle grafer?

More to come...

Lagt inn: 19/05-2008 19:25
av kimjonas
Riktig det der :)

Siden det er overflaten (arealet) du har funnet ut, er det [tex]cm^2[/tex]

Lagt inn: 19/05-2008 19:25
av Emilga
[tex]O = 4 \pi r^2[/tex]

[tex]O = 4 \pi \cdot 6 \, cm \cdot 6 \, cm[/tex]

[tex]O = 144 \pi \, cm^2[/tex]

Husk at formelen for volumet er [tex]V = \frac 43 \pi r^3[/tex]. Det betyr at du må dele svaret ditt på 3 i den første likningen for å få det helt rett, men du ender opp med samme svar. :)


Hva er en prisme?
Hva er grunnflate, hvordan bruker jeg det ved utrekning av volum osv.?

Se nederst på denne siden.

Hvor kan jeg lære om likninger med brøk?
Her.

Hva er parallelle grafer?
Grafer som har samme stigningstall, altså grafer som aldri vil skjøre hverandre.

Det finnes mye bra informasjon på denne siden, så se deg litt rundt. :)

Lagt inn: 19/05-2008 20:03
av Li
Siden jeg har fått svar, må jeg jo plage dere litt mer...
Læreren min klarte ikke denne.

Ei brødoppskrift bruker tre forskjellige mjølsortar:
Kveitemjøl, grovmalen rug og finmalen rug.
Oppskrifta anbefaler dette vektforholdet mellom mjølsortane:

Kveitemjøl : grovmalen rug : finmalen rug= 9 : 4 : 3

Gunnar bruker vanlegvis denne oppskrifta.
Ein dag hadde han blanda ferdig 2400 g mjølblanding. Han fekk lyst til å bake noko grovare brød enn han pleidde, og han tok derfor oppi 300 g ekstra av grovmalen rug.

Kva blir blandingsforholdet i denne deigen? (Skriv så enkelt som mogleg.)


Yessdå, nynorsk.

Lagt inn: 19/05-2008 20:07
av Tordf
V_kule = \frac{4\pi r^{3}}{3}
V_kjegle = \frac{\pi r^{2}h}{3}

Sett inn det du vet om hver formel og bruk reglene for potenser:
F.eks: a^{2}=(1a)^{2} = (1^{2}a^{2})

så er det bare å prøve :P

Lagt inn: 19/05-2008 20:10
av LGO
Totalt er det 9+4+3 = 16 deler med mel i utgangspunktet. Siden hele deigen veier 2400g, veier hver del 2400g/16= 150g. Da ser vi at 300 g tilsvarer 2 deler, og det nye forholdet blir 9:6:3.

Lagt inn: 19/05-2008 20:24
av Li
Hva dersom det ikke var 300 gram, men feks. 323 gram? Hvordan kunne jeg har gjort det da?

Lagt inn: 19/05-2008 20:29
av 2357
LGO skrev:og det nye forholdet blir 9:6:3.
Ahem. "Skriv så enkelt som mulig".

Og Li, mener du at han legger til 323 gram i stedet for 300? Da blir jo antall deler det utgjør 323/150 som er tilnærmet 2.1534. Forholdet ville da blitt 9:6.1534:3 uansett hvor tungvindt det måtte være.

Lagt inn: 19/05-2008 20:55
av LGO
2357 skrev:
LGO skrev:og det nye forholdet blir 9:6:3.
Ahem. "Skriv så enkelt som mulig".
Hehe..Vi satser på at ingen av elevene mine ser dette. Forholdet er selvfølgelig 3:2:1 etter forkorting. *host-host*

Lagt inn: 19/05-2008 21:06
av Li
http://www.epmolde.no/matte/eksamen/200 ... 4-8-10.jpg

Oppgave 10b.


...slenger på enda en.

Skriv ein brøk som...
er halvparten av a/b (vet ikke hvordan man lager en sånn løyen strek.)