Feil.2357 skrev:Det siste eksempelet viser at du kan regne ut 3+4 og 7-2. Det viser overhodet ikke hvordan det gjøres--og som et resultat viser det ikke noe mer enn 3+4-2=5.arildno skrev:Den første viser IKKE tankestrukturen til eleven, den siste gjør det.2357 skrev: Akkurat hvorfor er den siste besvarelsen "mer korrekt"?
Hva som skal regnes som "trivialregning" endrer seg etter det nivå eleven er på.
Det som kan være komplisert og utfordende for en elev i første klasse på barneskolen vil normalt være trivialregning for en førsteklassing på videregående skole.
Mens to-talls-stykker der hvert tall er mindre enn 10 vil bli trivialregning alt svært tidlig i barneskolen, så representerer en utvidelse til flere enn to tall en utvikling av forståelse og påpasselighet på rekkefølgen av mindre småstykker (hvert av dem en trivialregning).
Det vil si, eleven må oppdele et komplekst hele ned i håndterbare deler, dvs foreta en analyse, og dernest en sammenfatning.
Oppmerksomhet på rekkefølge og prioritet, samt de notasjoner vi benytter for å angi dette er distinkte nyvinninger i forhold til å avgjøre den korrekte verdien til en binæroperasjon som addisjon er.
Derfor vil på det tidspunkt hvor det er naturlig å gi oppgaver av typen "Regn ut 3+4-2" nettopp være denne rekkefølgebevissthet man ønsker å sjekke.
Tilsvarende:
På ungdomskole/videregående skole i oppgaver av typen:
"Regn ut: (-1)(2-4)-((2-3)/(7-6))" så selvom det er trivialregning for en universitetsstudent at dette blir 3, så er dette IKKE trivielt for de angjeldende elevene, og derfor skal utregning, i rett rekkefølge avkreves.
Og:
Trivialregning er, selfølgelig, mengden av de regninger som IKKE trengs begrunnes gjennom eksplisitt regning på papir.
Dette gjør at en oppgave ALDRI skal be om trivialregning som sådan, selvom løsningssteg godt kan inneholde dem.
Over, for eksempel, er trivialregningene som dukker opp:
2-4=(-2)
2-3=(-1)
7-6=1
(-1)*(-2)=2
(-1)/1=(-1)
2+1=3
Unntaket er oppgavetyper som skal sjekke om automatiseringen (dvs den interne trivialiseringen) av regningen er på plass; i det tilfelle hvis gitt skriftlig skal det eksplisitt stå for eksempel "skriv bare svaret, mellomregninger avkreves IKKE".
Slike oppgavetyper og kontroll er imidlertid best håndtert muntlig, eller ved tidsbasert PC-oppgaver (for eksempel drill i lille multiplikasjonstabell)