Nok et emne i forbindelse med mutlig eksamen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Her har du en grei oppgave:
Per er 14 år, mens mor er tre ganger eldre. De fyller år på samme dag. Hvor mange år er det før moren er dobbelt så gammel som sønnen?
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Bertrand's box kan brukes med at du f. eks. leter etter sokkene dine! Du vet du har sett tre par med sokker i tre forskjellige skuffer\skap\rom\whatever. De er 2xHvitt, 2xSvart og Svart/Hvit. Du leter et sted og fnner ut at hunden din har rota, men du finner en sokk, og er sikker på at den andre sokken i "paret" befinner seg i samme rom\skap\etc. HVis denne sokken er hvit, hva er sannsynligheten for at den andre sokken i rommet er svart?

Boy or girl kan enkelt brukes med at "en stund etter han har flyttet inn stifter ... familie. Den første ungen er gutt bla bla.." : )

Monty Hall kan brukes med at du har venner på besøk f. eks. og leker med kort! Dere spiller sånn der du har tre kort, hvor ett skiller seg ut (f. eks to spar, og en ruter) og du skal finne ruteren etter at vennen din har blandet de tre kortene. Vennen din er veldig god til å blnde og du mister helt oversikten over hvor kortet kan befinne seg. Du peker på et kort, men før du rekker å snu det dulter en 2. venn borti bordet og et annet faller på bakken med "fjeset" opp. Det er en spar, og siden vennen din (som blandet) mente at det var der ruteren lå, tror nå at du har valgt riktig og gir deg tilbud om å velge på nytt blandt de to resterende kortene. Bør du bytte? : )

Hvis du bor i en liten leilighet (der d ikke er vaktmester), kan du f. eks. si at det er trekning om hvem som må klippe plenen! (tre personer, bak en garasjeport ligger det en is, bak de to andre står det en gressklipper. alle tre velger en port, men etter at en person åpner sin og får en gressklipper tilbyr den andre å bytte port)


Ligninger med 2 ukjente, fra KARI oppgavedatabase:
Fru A sender sin pike til melkehandleren etter melk og fløte og medsender to spann; det minste spann skal kjøpes fullt av melk å 12 øre pr. liter, og det største fullt av fløte å 50 øre pr. liter. Piken medbringer riktig betaling, kr. 3,35; men hun kjøper det største spann fullt av melk og det minste fullt av fløte og bringer derfor tilbake 19 øre. Hvor mange liter rommer hvert spann?
Hvor gammel er Ole og sønnen hans, når Ole for 4 år siden var 20 ganger sønnens alder, og sønnens alder om 4 år blir 2 år mindre enn fjerdedelen av farens?
Ane Marthe jobber i en kolonialbutikk. Hun tjener 80 kr. per time på dagtid og 100kr. På kveldstid. En måned arbeidet hun 31 timer og tjente 2900kr.
Hvor mange timer hadde hun arbeidet dagtid, og hvor mange timer hadde hun arbeidet kveldstid?
En person sier: ”Min mors alder er nu 9/10 av min fars; for 5 år siden var hennes alder 8/9 av hans, og da jeg blev født, var hennes alder 4/5 av hans." Herav skal regnes ut farens, morens og den talende persons nåværende alder.
JanThomas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/06-2009 23:00
Sted: Parkveien

wow, kukaka, TAKK! :shock:

Likte spesielt den varianten om sokkene, den var utolig bra. :D

Og angående likningene med 2 ukjente (jeg får nesten dårlig samvitighet av å sprørre om mere hjelp nå), hvordan kan jeg sette de opp? Det er det som er hovedproblemet mitt, hvordan sette opp likningene.

Uansett TUSEN TAKK for all hjelpen!

-JT
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Bare å spørre i vei! : ) Henger ikke her på forumet fordi jeg kjeder meg her, vetdu! ; )
Hvor gammel er Ole og sønnen hans, når Ole for 4 år siden var 20 ganger sønnens alder, og sønnens alder om 4 år blir 2 år mindre enn fjerdedelen av farens?
Her må du gi de tingene i ikke vet variabler som i en vanlig ligning, bare at her er det to ting! : )

Ole - x
Oles sønn - Y (det er disse to sin alder det spørres om)

Så bryter vi opp oppgaven i to deler, altså de to ligningene:
...når Ole for 4 år siden var 20 ganger sønnens alder...
[tex]x-4=20\left ( y-4 \right )[/tex]

oog
...sønnens alder om 4 år blir 2 år mindre enn fjerdedelen av farens
[tex]y+4=\frac{x+4}{4}-2[/tex]

Også viktig å passe på at de to ligningene ikke egentlig er den samme, spesielt i litt mer kompliserte oppgavetakster!

Men altså, i utgangspunktet:
  • Kall det oppgaven spør etter for X og Y
  • Del opp oppgaveteksten slik at den gir to ulike ligninger
  • Regn i vei! : )
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Hm, jeg må legge meg nå, og regner med at det er i morgen du skal ha eksamenen din, så.. LYKKE TIL! :D :D :) :P

Er det mer du lurer på, så husk at google er din venn, og at det er mange bra oppgaver i KARI, samt at regler osv. finnes i PER.
JanThomas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/06-2009 23:00
Sted: Parkveien

hmm, den var litt tricky, en stund siden jeg har regnet likninger nå, så er litt ustø :p Men skal vi se, sliter litt med å løse denne, man må vel først bytte side på en av dem, sånn at X og Y står på samme side av = tegnet i begge stykkene, stemmer det? Og så, er jeg nødt til å gjøre noe videre med stykket før jeg fjerner x eller y?

Takk for all hjelpen, det betyr mye. Jeg kan/kunne regne likninger med 2 ukjente, er bare en stund siden sist. Men får jeg litt hjelp så detter nk det meste på plass igjen. =)

-JT
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Hehe, flaks for deg at jeg ikke fikk sove, skal ta meg 5 min til og svare på d her! : )

Du må få en variabel alene, ja! :) Her har du et eksempel: (har ikke tid til å regne gjennom den faktise oppgaven atm ;S)

1. [tex]x=3y+9[/tex]
2. [tex]9y=5x+12[/tex]

1 inn i 2 gir:
[tex]9y=5\left (3y+9 \right )+12 [/tex]

Du finner altså X (ellr Y) i en av ligningene, og setter den inn i den andre! : ) Anbefaler evt. et søk på "ligninger" i Per, eller på google!

Go natt og igjen, lykketil i morgen! :) :D :) :P 8-) :wink:
JanThomas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/06-2009 23:00
Sted: Parkveien

"Lars pantet 36 flasker. Han fikk utbetalt 54 kroner. Hvor mange store flasker til 2,50kr pantet han, og hvor mange små til 1kr pantet han?"

Noen som kan hjelpe meg å sette den opp som et likningssett? =)

Og takk, kukaka, men det er ikke før i morgen jeg skal opp i eksamen ;)

-JT
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Store flasker - X
Små flasker - Y

[tex]x+y=36[/tex]
Summen av store og små flasker er 36

[tex]2,5x+y=54[/tex]
til sammen fikk han 54kr, av dette sto de store flaskene (x) for antall*2,50 og de små (y) for antall*1
JanThomas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/06-2009 23:00
Sted: Parkveien

takk, jeg fant ut en nesten lik måte rett før du svarte kukaka, men takk ;D

Nå er jeg så og si nesten helt klar til morgendagen:D eneste jeg mangler er en statestikkoppgave, så er alt i boks ;D Ønsk meg lykke til da, så skal jeg informere om utfallet av eksamen i morgen ;)

-JT
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Bra! : ) Alltid bedre når du får det til selv, for da forstår du det mye bedre og det er lettere å huske! : )

Prøvde på å komme på noe med statistikk relatert til bolig, men er helt blank! :shock:

Da ønsker jeg deg lykke til i morgen! :) Hus og komme tilbake hit og fortell hvordan det gikk, jeg venter i spenning! : D
JanThomas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/06-2009 23:00
Sted: Parkveien

Yes, da var eksamen i boks! :D Sterk 5er, ganske fornøyd, hadde selvsagt på 6, menmen.

Vil bare takke alle som har hjulpet meg med eksamen, jeg dedikerer karakteren til dere! (særlig Realist1 og kukaka)

-JT
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Gratulerer så meget med 5'ern. :D
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

JanThomas skrev:Yes, da var eksamen i boks! :D Sterk 5er, ganske fornøyd, hadde selvsagt på 6, menmen.

Vil bare takke alle som har hjulpet meg med eksamen, jeg dedikerer karakteren til dere! (særlig Realist1 og kukaka)

-JT
Gratulerer! : D Kjempebra! ^^ Kjipt at du ikke fikk 6, men har jo lite å si da, såfremt du kommer inn på den linja du vil til neste år! :)

Hehe, ingen årsak! :) Bare å komme tilbake neste gang du har eksamen! :)
JanThomas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/06-2009 23:00
Sted: Parkveien

Kukaka skrev:
JanThomas skrev:Yes, da var eksamen i boks! :D Sterk 5er, ganske fornøyd, hadde selvsagt på 6, menmen.

Vil bare takke alle som har hjulpet meg med eksamen, jeg dedikerer karakteren til dere! (særlig Realist1 og kukaka)

-JT
Gratulerer! : D Kjempebra! ^^ Kjipt at du ikke fikk 6, men har jo lite å si da, såfremt du kommer inn på den linja du vil til neste år! :)

Hehe, ingen årsak! :) Bare å komme tilbake neste gang du har eksamen! :)
hehe, takk, og det skal du ikke se bort ifra :P
Svar