Ligning!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Har dere hatt om likninger med to ukjente? Kan løses både som likning med to ukjente, og likning med en ukjent...

La inn denne litt for kjapt... må bruke likning med to ukjente for å kunne løse den som likning...
Sist redigert av LGO den 03/12-2006 15:10, redigert 1 gang totalt.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

Genius-Boy skrev:Hei, jeg trenger hjelp med denne oppgaven:
Jeg trenger svar fort!!!!!!!!! Har tentamen snart!!
Kan noen gi meg en god forklaring på hvordan den skal løses? Hadde vært kjempesnilt om du forklarer på en lett måte!!

Her er den:
Rex Roy er tre ganger så gammel som Svinerauen. Svinerauen er 8 år yngre enn Rex Roy. Hvor gamle er de to hestene?

Den skal løses som ligning, takker masse for all hjelp! :D
Hvis vi kaller Svinerauen for S og Rex Roy for R, så blir det:

S=R-8

R=3S

S=3S-8

2S=8

S=4

R=S+8=4+8=12

Svinerauen er fire år
Rex roy er 12
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Ja LGO, den skal løses som ligning med to ukjente. Men er ganske usikker på hvordan det gjøres.... :(
Hadde vært fint om du forklarte hvordan det gjøres...
Takk for all hjelp!
Forsto lite av hva TurboN gjorde..
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Du vet ikke alderen til hesten Rex Roy. Derfor kaller vi den alderen bare for R. Du vet heller ikke alderen til hesten Svinerauen, og dermed kaller vi den for S.

Så har du fått oppgitt at Rex Roy er 3 ganger så gammel som Svinerauen.
DVS Rex Roy = 3* Svinerauen, eller skrevet enklere: R=3S.
Du vet også at Svinerauen er 8 år yngre enn Rex Roy, altså Svinerauen = Rex Roy -8, eller skrevet enklere S=R-8.

Nå har vi to likninger med to ukjente. Da kan du bruke f.eks. innsettingsmetoden for å løse dem. Jeg ser at S kan skrives som (R-8), og bruker dette i den første likningen. Da får jeg:

R = 3 * (R-8).
Nå er det bare å løse denne som en vanlig likning med en ukjent, og jeg finner da at R = 12. Dvs at alderen til Rex Roy er 12 år.

Siden jeg vet vet Svinerauen er åtte år yngre enn Rex Roy (S=R-8), så kan jeg sette inn alderen til Rex Roy, og finne alderen til Svinerauen. S=12-8 = 4.

Dermed er Rex Roy 12 år gammel, og Svinerauen er 8 år gammel.

Å løse slike oppgaver med likninger, handler bare om at du setter et bokstavnavn på det ukjente du er ute etter, og prøver å skrive det som en likning.

Håper du forstod mer nå, hvis ikke så spør. Fint om du i så fall forklarer hvor du ikke skjønte forklaringen.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Jeg har forstått denne oppgaven nå...
Det dreier seg altså kun om å løse to ligninger med en ukjent...

Takker for en kjempebra forklaring, og rask hjelp!


:P
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Bare hyggelig :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
SkannerSmith
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 18/10-2006 08:55
Sted: 133757r337
Kontakt:

np
jeg kan skanne med hånden min, helt sykt! jeg bare føler hånden over arket så kjenner jeg all dataen strømme inn i hodet mitt.
Noen andre som har dette?
mattetrøbbel

Hvordan løste du R= 3* (R-8)? Desverre skjønte jeg ikke akkurat den, men jeg skjønner alt det andre :wink:
mattetrøbbel

mattetrøbbel skrev:Hvordan løste du R= 3* (R-8)? Desverre skjønte jeg ikke akkurat den, men jeg skjønner alt det andre :wink:
Håper å få et svar, skal ha prøve om ligninger og ulikheter på fredag! :|
Ivan

mattetrøbbel skrev:
mattetrøbbel skrev:Hvordan løste du R= 3* (R-8)? Desverre skjønte jeg ikke akkurat den, men jeg skjønner alt det andre :wink:
Håper å få et svar, skal ha prøve om ligninger og ulikheter på fredag! :|
R = 3*(R - 8)
R = 3R - 24 /Så tar vi bort 3R fra hver side
-2R = - 24 /Så deler vi på -2

R = 12

Ivan
mattetrøbbel

Ivan skrev:
mattetrøbbel skrev:
mattetrøbbel skrev:Hvordan løste du R= 3* (R-8)? Desverre skjønte jeg ikke akkurat den, men jeg skjønner alt det andre :wink:
Håper å få et svar, skal ha prøve om ligninger og ulikheter på fredag! :|
R = 3*(R - 8)
R = 3R - 24 /Så tar vi bort 3R fra hver side
-2R = - 24 /Så deler vi på -2

R = 12

Ivan
Tusen takk Ivan! Du er en sann helt :D
Svar