Hvordan regne ut en ligning??????

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
zin
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 03/02-2007 19:28
Sted: trondheim

jeg går i 8 og vet hva formelen for en andregradsligning.
Men hvordan regner man ut den??
jeg kunne faktisk å regne ut det før men har glemt det :(


kan noen hjelpe meg ??




[tex]x=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Terminator
Cayley
Cayley
Innlegg: 94
Registrert: 13/10-2006 22:30

Å utlede ABC formelen er grådig gøy! Svært bra at du som kun går i 8. fatter interesse for slikt.

Om n er et partall, bevis da at n*n også er et partall.

Et lett bevis, men kanskje en utfordring?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Terminator, jeg er ikke så veldig god på bevis. Kan du fortelle meg hva som skal til for at noe kan regnes som et matematisk bevis?

Er dette et matematisk bevis?

Et hvert partall som ganges med seg selv, kan skrives som en potens av to. Derfor kan det også deles på to og da får du et partall.
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Innlegg: 114
Registrert: 25/04-2006 14:59

Emomilol: Jeg vet at jeg ville godtatt det som et bevis...

man kan jo også si:

Alle partallene i den lille gangetabellen er;
2,4,6,8,0(10). Man vet også at n*n=n[sup]2[/sup]

Altså at hvis n er et partall, f.eks: x+2 der x kan være en hvilken som helst verdi som er oppgitt i 10ere og ikke enere, får man uansett at bakerste tallet er 2*2=4. 4 kan deles på 2, altså kan alle tall som har 2, 4, 6, 8 eller 0>=10 deles på 2, og alle tallene som kan ganges frem blir da:
2*2=4
2*4=8
2*6=12
2*8=16
2*10=20

Altså 4, 8, 2, 6 og 0>=10 som det bakerste tallet.

Eller man kan gjøre det enkelt og si: Om man tar potensen av et tall(som i utgangspunktet kan deles på 2) og ganger det med seg selv, kan man fortsatt dele det på seg selv, og dele det på to igjen. Så man kan altså dele det på 2 n ganger, og da dele det på 2 igjen. Altså blir det det uansett.

f.eks 14*14=196 14/2=7 196/7=28 28/2=14. 196 kan deles på alt 14 kan deles på(Og ende opp med et helt tall).
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Er det ikke like greit å si at hvis n er et partall, kan det skrives som 2m, der m er et helt tall, og at n^2 derfor er lik 4m^2, og at siden 4 er en faktor i tallet, må tallet være et partall?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Riktig som Karl_Erik sier her. Alt annet et strengt tatt plenoasme.
For å gjøre det konsistent:

Det er evident at et hvert partall må skrives på formen 2k der k er et helt tall. Dette følger jo av «definisjonen» på partall. Ettersom oddetall er alle «de andre» tallene, må disse tallene da nødvendigvis være på formen 2k + 1.

I vårt tilfelle følger det da at:

[tex]2k_1 \cdot 2k_2 = 2(2\cdot k_1\cdot k_2) = 2Z \ \ Z\in\mathbb Z[/tex]
Og vi er ferdige.
Terminator
Cayley
Cayley
Innlegg: 94
Registrert: 13/10-2006 22:30

For de av oss som fremdeles går på vgs, holder det vel at n = 2k og at n^2 = (2k)^2 = 4k^2 = 2(2k^2)

q.e.d
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

oi, ja. Leste ikke at det var samme tall her. :)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Riktig som Karl_Erik sier her. Alt annet et strengt tatt plenoasme.
Ordet plenoasme kjenner vi ikke, men for de av dere som går på ungdomskolen og enda ikke kjenner ordet pleonasme kan vi opplyse at det er et utrykk med overflødige ord. Det er fint om man tilpasser språket etter det forum man befinner seg i.

Mvh
Kenneth
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

administrator skrev:
Riktig som Karl_Erik sier her. Alt annet et strengt tatt plenoasme.
Ordet plenoasme kjenner vi ikke, men for de av dere som går på ungdomskolen og enda ikke kjenner ordet pleonasme kan vi opplyse at det er et utrykk med overflødige ord. Det er fint om man tilpasser språket etter det forum man befinner seg i.

Mvh
Kenneth
Er desverre et gjennomgående problem her på forumet

Både med tanke på språkbruk og hjelp til oppgaver. Det er lov å vise skjønn når en på ungdsomsskolen spør om hjelp.
Jeg har selv med mindre dårlige hukommelse god nok husk til å vite at ting som "element" ikke fremkommer i ungds. bøkene
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Jeg tror du har rett der, men jeg har ingenting i mot at brukere her på forumet lærer ting som ikke står i bøkene. Vi må bare passe på at de utrykk man bruker blir forklart ordentlig. Jeg har elever i videregående som lurer på hvorfor definisjonsmengde og verdimengde ikke ble forklart på ungdomsskolen. Personlig mener jeg det kunne forklares i barneskolen dersom fatet det serveres på er riktig
Mvh
Kenneth
Svar