Grafer og funksjoner:/

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Psyco-Per
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 21/09-2006 21:33

Heisann:) Jeg trenger hjeple med noen oppgaver jeg ikke får til:/ Kan noen hjelpe meg?

Oppgavene er slik:
A y = 4x - 3 B y = x-3 C y = 4x

D y = x E y = 4 + 2 F y = x + 2

Det jeg lurer på er:
- Er det noen måte man kan se på funksjonene at de er parallelle med hverandre? Mener at læreren min sa noe om det, men husker ikke:(
- Kan man se om funksjonene går igjennom origo bare ved å se på dem?
- Kan man se om det er noen av grafene som skjerer i hverandre bare ved å se på dem?

Eller er det slik at jeg må tegne opp alle grafene hver gang?


-Hva mener man med at "to størrelser er preposjonale"?

- HVa er en symetriakse?
_____
PSYCO 8-)
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Innlegg: 114
Registrert: 25/04-2006 14:59

Det går ann å se om de er parallelle eller ikke ja, du kan tenke deg:

A: y=4x la oss sette inn 0 og 2. Punktene blir da (0,0) og (2,8)
D:y= x+2 Setter inn 0 og 2. (0,2) og (2,4)

Grafene øker ikke like mye, og vil da krysses et eller annet sted på linjen, altså ikke parallelle.

Og ja, man kan se om grafene går gjennom origo. Som du ser over, endte A opp med posisjonen (0,0), altså gjennom origo.

Uten å selv ha letet etter hva du spør etter, mener jeg at du burde kunne finne det ved hjelp av databasen per her på siden.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Psyco-Per skrev:Oppgavene er slik:
A y = 4x - 3
B y = x-3
C y = 4x
D y = x
E y = 4 + 2
F y = x + 2

Det jeg lurer på er:
- Er det noen måte man kan se på funksjonene at de er parallelle med hverandre? Mener at læreren min sa noe om det, men husker ikke:(
- Kan man se om funksjonene går igjennom origo bare ved å se på dem?
- Kan man se om det er noen av grafene som skjerer i hverandre bare ved å se på dem?

Eller er det slik at jeg må tegne opp alle grafene hver gang?


-Hva mener man med at "to størrelser er preposjonale"?

- HVa er en symetriakse?
1)
A og C er paralelle og B, D og F er paralelle. Dette fordi alle har samme x-verdi. (henholdvis x og 4x)

2)
Alle grafene som ikke har noe + eller - bak seg går gjennom origo, altså her C og D.

3)
Alle lineære funksjoner, eller beine grafer, som ikke er paralelle vil krysses en gang. Det blir verre å se hvor de krysses med en gang. Det kommer ejg ikke på hvordan man gjør nå, hvis det er mulig, men ved vanlig løsning av ligninger går det fort.
Edit: Jeg vet at når funksjonene inneholder det samme plusset eller minuset, blir de krysset på y-aksen. F.eks. har både E og F verdien (y="x-verdi"+2), og det sier meg at begge går gjennom y aksen på verdien 2, altså koordinatene (0,2). På samme måte krysser A og B gjennom y-aksen i -3, i koordinatene (0,-3). Håper det hjalp litt.

4)
Jeg har ikke tegnet opp noen av disse grafene, så nei, det må man ikke.

5)
Er litt usikker på hva "preposjonal" betyr. Er det "proporsjonal" du mener, så vet jeg hva det er, men jeg sliter litt med å forklare det.
En regel er:

Kode: Velg alt

a:b=c:d
Her er b og d proporsjonale, og a og c er proporsjonale. Dette løser man med å gange ytterste ledd med innerste:

Kode: Velg alt

a:b=c:d
ad=bc
6)
En symmetriakse er en rett linje der man har to like ting på begge sider. Symmetriaksen til bokstaven T er rett opp på midten, fordi da er den ene siden speilvendt av den andre. Samme med bokstavene V og U og H og I og M og X og A og W og Y og Å og O. Andre bokstaver som har en symmetriakse er Ø og K og B og C og D og E, men symmetrilinjene på alle disse er forskjellige.
Les mer her: http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... etriII.php

Lykke til!
Svar