trekant innskrevet i sirkel

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Shira
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 15/12-2002 20:05
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

En trekant ABC er innskrevet i en sirkel med radius 5 cm. <A = 70' og siden AB = 7 cm. Beregn vinklene i trekanten...

tror jeg har funnet ut at jeg ikke kan bruke cos eller sin setning fordi jeg mangler enten 2 sider eller 2 vinkler, cos,sin,tan utelukket da trekanten ikke nødvendigvis er rettvinklet.

jeg får til å beregne <buen BC, (<=1/2 x bue<) men hva skal jeg med den...har prøvd å trekke radiusen til hvert hjørne i trekanten, men vet ikke hvordan jeg skal angripe oppgaven :( :(
I have not failed, I've just found 10'000 ways that won't work!
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Et lite hint:
Kall sentrum i sirkelen for P. Trekk linjene AP, BP og CP. Alle disse linjene har lengden 5cm. Du har tre likebeinte trekanter. Normalen gjennom P på respektive linjestykker vil dele disse i to like lange deler.
Nå har du en masse rettvinklede trekanter.
Tar du resten selv?
MVH
Kenneth Marthinsen
Shira
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 15/12-2002 20:05
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

ååja :roll: hehe var så enkelt ok tusentakk, glemte det med normalen...takker og bukker. det nye registeret er vedlig bra, men mange emner står omhverandre..
I have not failed, I've just found 10'000 ways that won't work!
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Ja publiserte og upubliserte emner står om hverandre, men forhåpentligvis står de alfabetisk. Ting blir bedre etter hvert.
MVH
Kenneth M
Shira
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 15/12-2002 20:05
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

hmm rotet i grunnen veldig mye for å finne vinkelene, men klarte det med sin,cos,tan og cosinusetning fram og tilbake. Er det ingen enklere måte å gjøre det på? fins kanskje ikke noen andre regler for det..rotet i matteboka flere ganger men kan ikke finne noe. Så da må jeg regne ut hver lille trekant for seg selv og speilvende de formlike trekantene osv, tar så lang tid....
I have not failed, I've just found 10'000 ways that won't work!
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Litt usikker på hva du gjør.... Dersom du begynner i vinkel A og arbeider deg videre derfra, med trig. funksjoner . Du tenger jo bare finne en hovedvinkel till, B eller C, da vi kjennere vinkelsummen av en trekant. Bør ikke bli så ille mye regning.
KM
Svar