et par algebra oppgaver

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cev-det
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 10/11-2004 23:09

Hei jeg trenger hjelp til 2 algebraoppgaver. Her er de:

2(x+y)i andre + (x+y)(x-y)-(x-y)i andre - 2x(x+y)

Åssen regner man ut dette og hva blir svaret?

Også lurer jeg på hva svaret til denne oppgaven blir:
x(x-1)/3 + 5(x+2)/2x - 2 1/2

(ps: 2 1/2 er brøk, altså 2 hele og 1/2 deler)

Det hadde vært KJEEEMMMPE snilt hvis noen kunne hjelpe meg med denne og den første oppgaven...
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

1)
2(x + y)[sup]2[/sup] + (x + y)(x - y) - (x - y)[sup]2[/sup] - 2x(x + y)
2(x[sup]2[/sup] + 2xy + y[sup]2[/sup]) + x[sup]2[/sup] - y[sup]2[/sup] - (x[sup]2[/sup] - 2xy + y[sup]2[/sup]) - 2x[sup]2[/sup] - 2xy (Bruker kvadratsetningene)
2x[sup]2[/sup] + 2xy + 2y[sup]2[/sup] + x[sup]2[/sup] - y[sup]2[/sup] - x[sup]2[/sup] + 2xy - y[sup]2[/sup] - 2x[sup]2[/sup] - 2xy (Skriver ut leddene, det er lurt å finne uttrykk med motsatt fortegn slik at du kan stryke dem mot hverandre, fks x[sup]2[/sup] forkortes mot -x[sup]2[/sup])
Jeg kan jo overlate til deg å forkorte dette til det som blir svaret.

2)
Her finner du fellesnevner (6x), også må du gange alle ledd (både teller og nevner) med det som trengs for å få denne fellesnevneren. Fks må du gange 3 med 2x for å få 6x, og da må du også gange telleren i den brøken med 2x. Dette må gjøres på alle ledd. Så trekker du sammen det hele til slutt.
Spør hvis du lurer på noe! :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Svar