Konstruksjons oppgave

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Soney
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 28/03-2007 13:25

A) Konstruer en likebeint trekant ABC der AB=6,5cm og C ligger 4,0cm fra AB.

Da konstruerer jeg en parallel 4,0cm fra AB, hvordan finner jeg ut hvor C ligger på den? Linja er jo 6,5cm så jeg tok simpelthen og fant midten, men dette blir vel ikke riktig, jeg konstruerer det vel på en måte..

B) Trekanten ABC er en del av firkanten ABCD. :vinkel: CAD er 60 grader, og D ligger 5,2cm fra AC. Konstruer firkanten. Husk hjelpefigur og forklaring!

Den greier jeg men uansett så skrev jeg hele oppgaven, kan noen konstruere den og vise/fortelle?

Takker for alle svar.
gnom2050
Cantor
Cantor
Innlegg: 132
Registrert: 19/08-2005 16:26
Sted: Jessheim

A) Slik jeg ser det, så har du gjort riktig, men husk at for å få midten av parallellen lager du en normal.

(Sett passeren litt over halvparten av stykket. Sett den i det ene hjørnet. Slå en bue over parallellen. Så gjør du det samme med det andre hjørnet. Buene vil krysse hverandre i to steder: en over og en under parallellen. Trekk enstrek gjennom disse, så har du midten. )

B) Den klarte du jo!

Har konstruert den på papir, hvis du vil jeg skal sende. Hvis du vil så send eposten din på pm.
Blir det feil å si at Titten Tei er lett på tråden?
Svar