Trekant med paralleler

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Soney
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 28/03-2007 13:25

a) Konstruer trekanten ABC, AB er 8cm. :vinkel: A er 90 grader. :vinkel: B er 30 grader.

b) Konstruer parallelen til AB som går gjennom C, konstruer parallelen til BC som går gjennom A. Konstruer parallelen til AC som går gjennom B.
Utvid parallelene til de krysser hverandre og lager enn større ftrekant.

Noen som gidder å tegne den opp å vise meg, er usikker på om jeg har greid den. Kan være en fordel å bruke farger på parallellene og bruke stor plass. Du trenger ca et A4 Ark, tegn horisontalt.
Warda
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 204
Registrert: 26/04-2006 20:13

Skulle ønske jeg hadde en scanner for å vise deg tegningen..

Det går vel ikke an å tegne den på matematikk.net, går det?
Soney
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 28/03-2007 13:25

Ikke som jeg vet..
Soney
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 28/03-2007 13:25

ta et bilde med kamera
etse
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 24/11-2006 15:07

Soney skrev:a) Konstruer trekanten ABC, AB er 8cm. :vinkel: A er 90 grader. :vinkel: B er 30 grader.

b) Konstruer parallelen til AB som går gjennom C, konstruer parallelen til BC som går gjennom A. Konstruer parallelen til AC som går gjennom B.
Utvid parallelene til de krysser hverandre og lager enn større ftrekant.

Noen som gidder å tegne den opp å vise meg, er usikker på om jeg har greid den. Kan være en fordel å bruke farger på parallellene og bruke stor plass. Du trenger ca et A4 Ark, tegn horisontalt.
Tegn først en strek med linjal på cirka 10-15 CM. Inne på denne merker du av et linjestykke på 8CM og kaller punktene A og B.

i punkt A konstruerer du en 90 graders vinkel.(Tar for meg hvordan konstruere vinkler senere). Og Tegn streken litt lengre enn du tror den er.

Sett så passeren i Punkt B og konstruer en vinkel på 60 grader (med vegge vinkelbeinene til venstre) Denne halverer du og får da en vinkel på 30 grader. Der denne streken skjærer 90 graderen du konstruerte fra punkt A blir da punkt C.

####################
b) Konstruer parallelen til AB som går gjennom C, konstruer parallelen til BC som går gjennom A. Konstruer parallelen til AC som går gjennom B.
Utvid parallelene til de krysser hverandre og lager enn større ftrekant.
Å konstruere en paralell betyr at du skal konstruere en linje som går likt med en annen. I dette tilfellet AB.

Den første delen er enkel: Du konstruerer en 90 grader i punkt B, setter passer-åpningen så stor at den dekker akkurat fra Punkt A til punkt C. setter den så i punkt B uten å endre åpningen og tegner et kryss på 90 graders vinkelen du lagde. Tegn så en strek som går i gjennom punkt B og det merket du tegnet på den nye streken. - Da har du den første paralellen.

Den 90 graderen du da konstruerte i stad vil vel være den paralelle til AC, eller er jeg helt på gjorde?


Forresten orker jeg ikke skrive hvordan du konstruerer vinkler. Men hvis du ser på denne linken står det alt du trenger å vite om konstruksjon av vinkler samt halvering =)
http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... metriI.php
Soney
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 28/03-2007 13:25

Jeg har greid oppgaven, hadde geometri prøve, oppgaven var ikke veldig vanskelig, men jeg vil gjerne se den ferdig konstruert, takk.
Svar