Åttetalsystemet og titallsystemet..
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Åttetallsystemet eller det oktale tallsystemet har åtte som grunntall, slik at begynnelsen på rekken med naturlige tall skrives som 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 30 ...
I titallsystemet (desimaltallsystemet) er grunntallet 10, og verdien et siffer representerer på dens plassering gis som et multiplum av 10. Dvs første siffer har verdien x·100, andre siffer har verdien x·101 osv, der x er et siffer mellom 0 og 9. I åttetallsystemet kan første siffer skrives som x·80, andre siffer som x·81 osv der x er et tall mellom 0 og 7.
wiki
I titallsystemet (desimaltallsystemet) er grunntallet 10, og verdien et siffer representerer på dens plassering gis som et multiplum av 10. Dvs første siffer har verdien x·100, andre siffer har verdien x·101 osv, der x er et siffer mellom 0 og 9. I åttetallsystemet kan første siffer skrives som x·80, andre siffer som x·81 osv der x er et tall mellom 0 og 7.
wiki
Mener du at 652 + 42 + 2567 er i titallsystemet?
I så fall ville jeg først plusset dem, deretter gjort om til åttetallsystemet.
3261 (i 10tall) er 5275 i åttetallsystemet.
Hvis tallene ER i åttetallsystemet er det bare å plusse dem. I titallsystemet er 4+6 = 5+5 = 3+7 = 10 osv.
Bare bruk at 2+6 = 3 + 5 = 4 + 4 = 10, så plusser du på vanlig måte. Minnetall når du får "8" i sum.
I så fall ville jeg først plusset dem, deretter gjort om til åttetallsystemet.
3261 (i 10tall) er 5275 i åttetallsystemet.
Hvis tallene ER i åttetallsystemet er det bare å plusse dem. I titallsystemet er 4+6 = 5+5 = 3+7 = 10 osv.
Bare bruk at 2+6 = 3 + 5 = 4 + 4 = 10, så plusser du på vanlig måte. Minnetall når du får "8" i sum.
Hei Jamas, jeg så ikke svaret ditt før jeg hadde skrevet ferdig... men jeg fant ut hvordan man skulle regne det sammen, men jeg er usikker på hordan man regner sammen f.eks 765-32( i åttetallsystemet..)?? For det er ikke bare å minusere vel..
3503 er riktig svar på plussinga.
Minus blir mye det samme. Bare at du ikke låner 10, men 8.
..765
-..32
=733
(Rett frem. Bare prøv å plusse 733 og 32 så ser du at det blir det samme. Selvfølgelig)
..123
-..74
=.27
Låning. Du låner først en 8er, så låner du fra den slik at det blir 7. Prøv selv så ser du. I 10-gangeren blir dette 83-60=23.
Det som er vanskelig (eller uvant) blir å gange/dele. Du må lære en ny gangetabell. Men de gode nyhetene er at denne gangetabellen er lettere enn 10-gangeren. (Den har bare 64 elementer i motsetning til 100)
Eksempler på gangetabellen:(Hva det tilsvarer i 10-gangeren i parentes)
1*1=1 (1*1=1)
2*2=4 (2*2=4)
3*3=11 (3*3=9)
6*7=52 (6*7=42)
10*10=100 (8*8=64)
I tilfelle du sitter og lager en presentasjon om 8tallsystemet:
8tallsystemet ville sannsynligvis vært et bedre tallsystem, nå som vi er i dataalderen. Datamaskiner benytter totallsystemet som grunnleggende tallsystem, og det er ganske tungvint å regne mellom titallsystemet og totallsystemet.
Eksempler: 52 (i 10) = 110100 (i 2)
I åttetallsystemet er:
0 = 000
1 = 001
2 = 010
3 = 011
4 = 100
5 = 101
6 = 110
7 = 111
Og når vi skal oversette tall i 8 til 2, er det bare å bruke tabellen
Eksempel: 462 (i 8) = 100 110 010.
Når du oversetter andre veien deler du totallet i grupper på 3, setter til nuller til første gruppe hvis du trenger.
Eksempel: 10101010110001 = 010 101 010 110 001 (måtte legge til en null) = 25261 (i 8).
Omregning til titallsystemet blir 1+0+0+0+16+32+0+128+0+512+0+2048+0+8192 = 10929
Så livet hadde vært greiere hvis menneskene hadde holdt tommeltottene utenfor når de begynte å telle, og heller laget åttetallsystemet.
Minus blir mye det samme. Bare at du ikke låner 10, men 8.
..765
-..32
=733
(Rett frem. Bare prøv å plusse 733 og 32 så ser du at det blir det samme. Selvfølgelig)
..123
-..74
=.27
Låning. Du låner først en 8er, så låner du fra den slik at det blir 7. Prøv selv så ser du. I 10-gangeren blir dette 83-60=23.
Det som er vanskelig (eller uvant) blir å gange/dele. Du må lære en ny gangetabell. Men de gode nyhetene er at denne gangetabellen er lettere enn 10-gangeren. (Den har bare 64 elementer i motsetning til 100)
Eksempler på gangetabellen:(Hva det tilsvarer i 10-gangeren i parentes)
1*1=1 (1*1=1)
2*2=4 (2*2=4)
3*3=11 (3*3=9)
6*7=52 (6*7=42)
10*10=100 (8*8=64)
I tilfelle du sitter og lager en presentasjon om 8tallsystemet:
8tallsystemet ville sannsynligvis vært et bedre tallsystem, nå som vi er i dataalderen. Datamaskiner benytter totallsystemet som grunnleggende tallsystem, og det er ganske tungvint å regne mellom titallsystemet og totallsystemet.
Eksempler: 52 (i 10) = 110100 (i 2)
I åttetallsystemet er:
0 = 000
1 = 001
2 = 010
3 = 011
4 = 100
5 = 101
6 = 110
7 = 111
Og når vi skal oversette tall i 8 til 2, er det bare å bruke tabellen
Eksempel: 462 (i 8) = 100 110 010.
Når du oversetter andre veien deler du totallet i grupper på 3, setter til nuller til første gruppe hvis du trenger.
Eksempel: 10101010110001 = 010 101 010 110 001 (måtte legge til en null) = 25261 (i 8).
Omregning til titallsystemet blir 1+0+0+0+16+32+0+128+0+512+0+2048+0+8192 = 10929
Så livet hadde vært greiere hvis menneskene hadde holdt tommeltottene utenfor når de begynte å telle, og heller laget åttetallsystemet.