Side 1 av 1

Åttetalsystemet og titallsystemet..

Lagt inn: 26/04-2007 12:57
av Stud82
Er det noen som vil hjelpe meg til å forstå dette?

Lagt inn: 26/04-2007 13:14
av Stud82
Er det ingen her som vil være så snill å gi meg en forklaring på hvordan jeg regner i åttetallsystemet???

Lagt inn: 26/04-2007 13:32
av kimjonas
Åttetallsystemet eller det oktale tallsystemet har åtte som grunntall, slik at begynnelsen på rekken med naturlige tall skrives som 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 30 ...

I titallsystemet (desimaltallsystemet) er grunntallet 10, og verdien et siffer representerer på dens plassering gis som et multiplum av 10. Dvs første siffer har verdien x·100, andre siffer har verdien x·101 osv, der x er et siffer mellom 0 og 9. I åttetallsystemet kan første siffer skrives som x·80, andre siffer som x·81 osv der x er et tall mellom 0 og 7.

wiki

Lagt inn: 26/04-2007 13:55
av Stud82
ok, takk for svar. men hvordan regner jeg f.eks ut 652+ 42+2567 i åttetallsystemet?

Dette er vel feil måte.. 6x8^2 + 5x8^1+ 2x8^0 + 4x^8^1 osv..

Jeg skal vel heller sette det opp sånn:


652
+ 42
+ 2567

????

Lagt inn: 26/04-2007 14:15
av Stud82
kan svaret bli 7121 , eller er jeg helt på bærtur nå :D
åtte

Lagt inn: 26/04-2007 15:06
av Jamas
Mener du at 652 + 42 + 2567 er i titallsystemet?
I så fall ville jeg først plusset dem, deretter gjort om til åttetallsystemet.

3261 (i 10tall) er 5275 i åttetallsystemet.

Hvis tallene ER i åttetallsystemet er det bare å plusse dem. I titallsystemet er 4+6 = 5+5 = 3+7 = 10 osv.

Bare bruk at 2+6 = 3 + 5 = 4 + 4 = 10, så plusser du på vanlig måte. Minnetall når du får "8" i sum.

Lagt inn: 26/04-2007 15:09
av Stud82
hmmm.. tror jeg har kommet frem til et tall som stemmer bedre, 3503.
noen som er enig?

Lagt inn: 26/04-2007 15:34
av Stud82
Hei Jamas, jeg så ikke svaret ditt før jeg hadde skrevet ferdig... men jeg fant ut hvordan man skulle regne det sammen, men jeg er usikker på hordan man regner sammen f.eks 765-32( i åttetallsystemet..)?? For det er ikke bare å minusere vel..

Lagt inn: 27/04-2007 09:32
av Jamas
3503 er riktig svar på plussinga.

Minus blir mye det samme. Bare at du ikke låner 10, men 8.
..765
-..32
=733

(Rett frem. Bare prøv å plusse 733 og 32 så ser du at det blir det samme. Selvfølgelig)

..123
-..74
=.27

Låning. Du låner først en 8er, så låner du fra den slik at det blir 7. Prøv selv så ser du. I 10-gangeren blir dette 83-60=23.

Det som er vanskelig (eller uvant) blir å gange/dele. Du må lære en ny gangetabell. Men de gode nyhetene er at denne gangetabellen er lettere enn 10-gangeren. (Den har bare 64 elementer i motsetning til 100)
Eksempler på gangetabellen:(Hva det tilsvarer i 10-gangeren i parentes)
1*1=1 (1*1=1)
2*2=4 (2*2=4)
3*3=11 (3*3=9)
6*7=52 (6*7=42)
10*10=100 (8*8=64)

I tilfelle du sitter og lager en presentasjon om 8tallsystemet:
8tallsystemet ville sannsynligvis vært et bedre tallsystem, nå som vi er i dataalderen. Datamaskiner benytter totallsystemet som grunnleggende tallsystem, og det er ganske tungvint å regne mellom titallsystemet og totallsystemet.
Eksempler: 52 (i 10) = 110100 (i 2)

I åttetallsystemet er:
0 = 000
1 = 001
2 = 010
3 = 011
4 = 100
5 = 101
6 = 110
7 = 111

Og når vi skal oversette tall i 8 til 2, er det bare å bruke tabellen
Eksempel: 462 (i 8) = 100 110 010.

Når du oversetter andre veien deler du totallet i grupper på 3, setter til nuller til første gruppe hvis du trenger.
Eksempel: 10101010110001 = 010 101 010 110 001 (måtte legge til en null) = 25261 (i 8).

Omregning til titallsystemet blir 1+0+0+0+16+32+0+128+0+512+0+2048+0+8192 = 10929

Så livet hadde vært greiere hvis menneskene hadde holdt tommeltottene utenfor når de begynte å telle, og heller laget åttetallsystemet.