Derivasjon osv....

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Serenity
Cayley
Cayley
Innlegg: 50
Registrert: 07/02-2003 23:40

Jeg har fått en oppgave som jeg sitter helt fast med...

Funksjonen f er gitt ved f(x) = x^4 - 6x^2 + 5

Oppgave : Bestem de intervallene der f vokser og der f minker.

Hva gjør jeg, er det noen plass jeg kan finne ut om det her på sidene? Må levere oppgaven imorgen... :? I am in trouble......
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Deriver funksjonen og lag et fortegnsskjema for den deriverte. For de x verdier den deriverte er negativ avtar funksjonen f og for de x verdier der den deriverte er positiv vokser funksjonen f.

OK?

MVH
Kenneth Marthinsen

NB: Når den deriverte er null har du et topp eller bunnpunkt, avhengig om den deriverte går fra å være positiv til å bli negativ, eller motsatt.
Serenity
Cayley
Cayley
Innlegg: 50
Registrert: 07/02-2003 23:40

Ja, takker for svar!
Men jeg har problemer med å finne likningen til vendetangenter. Jeg har funnet ut at vendepunkt er når x=-1 og når x=1
Hvordan skal jeg da finne vendetangenten?
Ingenting eksisterer bortsett fra atomer og tomt rom; alt annet er meninger.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Vendepunktene er riktige. X verdiene setter du så inn i den deriverte, da finner du stigningen i de gitte punktene. Siden du da har stigningstallene til tangentene og et punkt kan du finne ligningene for tangentene.
MVH
KM
Svar