jaja da var vi her igjen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Ville bare advare dere mot at nå skal jeg ha matemaitkk eksamen igjen den 7 mars, var syk sist så det gikk ikke så bra, så jeg har fått en ny mulighet :D så det jeg sliter med er de der evinnelige funksjonene, får det ikke til, kan lære meg huskeregler, men vil prøve å ha en forståelse, og den er tydeligvis ikke like lett.

hvordan skal en vite hva slags tall en skal sette inn i en funksjon:

for eksempe

p(x)= 1299/x + 0.66

så vet jeg at en må lage en tabell for dette, men vilke tall skal en sette inn? :shock:
skavis
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

jajjamennsann,

Proev å tenke deg hvordan du kan beskrive en kurve kun med ord.
Det er visse steder på kurven du vil velge for å beskrive den. Slike steder er f.eks.
* verdier eller intervall der funksjonen ikke er gyldig
* steder der kurven krysser en akse (der x=0 og der f(x)=0)
* der kurven har en maksimal eller minimal verdi (ekstremalpunkter)
* der kurven forandrer krumning
* når funksjonen går mot uendelig
* når funksjonen nermer seg en bestemt verdi når x går mot pluss eller minus uendelig

Når det gjelder funksjonen p(x)= 1299/x + 0.66, så kan du jo spoerre deg hva som skjer når x går mot uendelig og hva som skjer når x er veldig liten (når x nermer seg null fra plussiden og fra minussiden).

Om du kan svare på dette så har du allerede en anelse om hvordan kurven ser ut - og da er det lettere å velge verdier for tabellen.

Dette har mye med erfaring å gjoere, og du vil helt sikkert bli bedre jo mer du oever.

Gi lyd dersom dette er alt for uklart.
Svar