Likninger

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

forresten.. noen som kan forklare hvordan man svarer ordentlig på ulikheter? EDIT: går og legger meg, bare svar.. får sjekke i morra tidlig.
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Matteprøve i morra, håper det går bra.. jeg legger ut prøve resultater når jeg har fått han igjen! :D
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Okey.. nå har jeg fått igjen prøven :) Jeg fikk 5 på den. Jeg kunne fått sekser hvis jeg ikke hadde fått feil på prøven av det ene svaret, hvis jeg ikke hadde hoppa over en oppgave jeg trudde var "velg a eller b" oppgave. Eller hvis jeg hadde tjent inn en av de poenga med den ene trepoengsoppgaven jeg ikke fikk til, måtte ta toer oppgave der.

noen som kan hjelpe meg med den?

Mina og Anita spiller på samme håndballlag. En sesong scoret Mina fire ganger så mange mål som Anita. Forskjellen på antall mål de laget var 48
Hvor mange mål laget mina, og hvor mange til sammen?

Jeg satt det opp slik: Mina (4x) + Anita (x) + 48 = X

Hadde ikke helt styring på den.. i ettertid trudde jeg det kunne være:

Mina(4x) + Anita (x-48 ) = X
4x+x-x=48
4x=48 |:4
x=12

men for å være ærlig, så har jeg på engelsk: I have no idea! :oops:


Mina: 4*12=48
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Mina: 4x
Anita: x

Forskjellen: (Differansen)
4x-x=48
3x=48
x=16

Mina: 4*16=64
Til sammen: 4x+x=5x=5*16=80
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Skjønner det nå, takker så mye! :)

Jeg spør etter hjelp igjen snart om Vei, fart, tid muligens, men jeg har ikke så mye problemer med det, bør gå greit! :D
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Jonta skrev:En av tingene jeg misliker og synes skaper forvirring, er at man så og si "flytter over" tall
Dette irriterer ikke meg men jeg er helt med på poenget ditt. Hvis du skal leve etter regelen for likninger "høyre er alltid lik venstre side samme hva du gjør med likningen", så kan man ikke bare flytte noe over, man må forrandre verdien like mye på beggesider av likhetstegnet.

Hovedmålet med oppgavene å tilfredsstille likningen. Det høres sikkert bare kryptisk ut, men det det betyr er at du ikke skal gjøre noe med likningen som bryter leveregelen: "høyre har ALLTID samme verdi som venstre side av likningen". Ganger, deler, plusser eller trekker fra på ene siden, må du gjøre det tilsvarende på en andre. Så kommer alle triksene som nr.2 i rekken som f.eks faktorisering eller fellesbrøkstrek.

det samme kan nesten sies for ulikheter. Siden man snakker om en ulikhet vet en ikke hvor mye større venstreside er enn høyre. Derfor må en IKKE forrandre forholdet mellom venstre å høre side. Det må være regel nr.1. Så er det spørsmål om fortegnet da. Hva er det som gjør at et tall (faktor) forrandrer fortegn? Tre ting. Enten å trekke fra eller legge til mere enn tallet selv eller gange med -1 . Kun det siste gjelder for ulikheter. Hvorfor ? Det etterlater jeg noen flinke elever til å besvare :-)
Svar