Likninger

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Morn igjen! Jeg begynte på skolen for ei uke og to dager sida, og vi har begynt med likninger. Jeg synes de kan væra vanskelige, masse ting jeg blander og ting jeg ikke helt skjønner.. kan en del nå, men jeg har et problem...

Klarer vel de fleste bra, brøk går ok, men når jeg skal flytte over noen ganger... for eksempel..

5x-4=2x+5

Hvordan fører jeg over så jeg får riktig fortegn etc.? Vil helst lære det bra helt fra førsten av, klarer det bedre. Vil gjerne ha en ganske bra karakter i matte, gjerne bedre en jeg har (ligger vel på en firer eller sterk firer)

Men noen som klarer å hjelpe meg? :D Takk på forhånd. Jeg ville også likt noen ekstra tips eller regler dersom dere har :)
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

Regelen sier at når du flytter et ledd over på den andre siden må du bytte fortegn.

[tex]5x-4=2x+5[/tex]

Når det ikke er spesifisert noe fortegn er tallet positivt.

[tex]+5x-4=+2x+5 \\ +5x -2x = +5 + 4 \\ +3x = +9 \\ \frac{+3x}{3} = \frac{+9}{3} \\ x = 3[/tex]
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ja :) Når det ikke er noe pluss eller minus foran tallet, så betyr det pluss. Du skal alltid samle x-ene på venstre side og de vanlige tallene på høyre side. Hver gang du flytter noe "forbi" =-tegnet, så må du bytte fra pluss til minus eller fra minus til pluss.

Du får bare spørre mer etter hvert som du støter på vanskeligheter.
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Trur jeg begynner å få til dette nå :) Takk for hjelpa
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Jeg.. fikk igjen prøva på likninger.. resultatet er nærmast tragisk :cry:

Resultatet: 6\13

Jeg hadde én slurvefeil, den kommer jeg over, men de andre feila jeg hadde er ikke så lette å komme over.. Prøva ligger igjen på skolen, skal ente der før til mandag, idrettsdag i morra.. så jeg får ikke vist feil til dere.. men jeg kan ta noen eksempler fra boka mi og spørre om de er riktige.

5+x\2=x\4+6
x\2-x\4=+6-5
2x\4-x\4=+1 - ganga brøken x\2 med 2 for å få lik fellesnevner.
x\4=+1 | *4
x=4

Prøva jeg lagde stemma med stykket. Stykker som dette er vel ikke så vanskelige.. tar det vanskligste jeg finner (trur jeg tar et par stykker her før neste matteprøve for å føle meg sikker :wink: ) Så jeg, som er på farvegruppe rød (den vanskligste) får halvparten feil. :(

4x-4,6+x\2=7,1+x\4

+4x+x\2-x\4=7,1+4,6

+4x+2x\4-x\4=11,7

+4x+x\4=11,7 | *4

5x=11,7 |:5

x=9,36 Satt prøve og det stemte ikke, det var:

Venstre: 4*4,36+9,36*2\2*2 - 9,36 | 4*9,36+37,44+18,72\4- 9,36\4(*4) | 74,88 + 37,44 | 112,32

Høyre: 11,7 | 11,7 (*4) | 46,8 | 46,8

Veit jeg hoppa over en del... blir forvirra av stykker som dette :cry:
Darksun
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 11/03-2007 14:42

Hvordan får man felles nevner igjen..

kan det.. men ligger bak i hjernen
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Feks du har to brøker som skal adderes:

[tex]\frac12 + \frac15[/tex]

Da er det enkelt å se at fellesnevneren er 10

[tex]\frac{1\cdot 5}{2\cdot 5}+ \frac{1\cdot 2}{5\cdot 2}=\frac5{10}+\frac2{10}=\frac7{10}[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Darksun
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 11/03-2007 14:42

vis du har dette da:
2x 1 5 x
-- - - = - - -
3 8 12 6

FN = :S :S:S

2X strek nede 3
minus
1 strek nede 8
=
5 strek nede 12
X strek nede 6

strek nede = under det første tallet
rm
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 165
Registrert: 28/03-2007 21:43

du har følgende nevnere: 3, 8, 12, 6

3=3
8= 2*2*2
12=2*2*3
6=2*3

Du ser at 2 forekommer tre ganger på det meste og 3 forekommer en ganger på det meste.
f.n er derfor 2*2*2*3=24
Sist redigert av rm den 06/09-2007 19:36, redigert 2 ganger totalt.
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Darksun skrev:vis du har dette da:
2x 1 5 x
-- - - = - - -
3 8 12 6

FN = :S :S:S

2X strek nede 3
minus
1 strek nede 8
=
5 strek nede 12
X strek nede 6

strek nede = under det første tallet
hei, hvis du ikke kan bruke tex-språket kan du skrive brøker slik:

(2x)/3 - 1/8 = 5/(12) - x/6

Eller i tex:

Kode: Velg alt

[tex] \frac{2x}3 - \frac18 = \frac5{12} - \frac{x}6 [/tex]
Som blir seende slik ut:

[tex] \frac{2x}3 - \frac18 = \frac5{12} - \frac{x}6 [/tex]

Fellesnevneren her blir 24, se om du klarer den da!
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

2x\3 - 1\8 = 5\12 - x\6
+2x\3+x\6 = 5\12 + 1\8
2x\3(*2)+x\6=5\12 + 1\8(*1,5))
6x\6+x\6=5\12 + 1,5\12
7x\6=6,5\12 | *6
7x=39\72 |*72
504x=39 |:504
X=0,0077

Jeg VEIT at jeg er langt ute på vidda nå.. har ikke hatt brøker uten X ennå.. hvordan gjør man det? edit: så fellesnevneren, skal man finne fellesnevneren for både venstre og høyre side av = tegnet?

Jeg takler matematikk bra hvis jeg greier å konsentrere meg og ikke surrer. Jeg skal begynne å spørre her eller læreren hvis jeg føler meg usikker.. noe jeg føler hele tida :oops: Og forresten, hva var feilen i det andre stykket?
4x-4,6+x\2=7,1+x\4

+4x+x\2-x\4=7,1+4,6

+4x+2x\4-x\4=11,7

+4x+x\4=11,7 | *4

5x=11,7 |:5

x=9,36 Satt prøve og det stemte ikke, det var:

Venstre: 4*4,36+9,36*2\2*2 - 9,36 | 4*9,36+37,44+18,72\4- 9,36\4(*4) | 74,88 + 37,44 | 112,32

Høyre: 11,7 | 11,7 (*4) | 46,8 | 46,8
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

[tex] \frac{2x}3 - \frac18 = \frac5{12} - \frac{x}6 [/tex]

Ser at fellesnevner er 24..

[tex]\frac{2x\cdot8}{3\cdot 8}-\frac{1\cdot3}{8\cdot 3}=\frac{5\cdot2}{12\cdot 2}-\frac{x\cdot 4}{6\cdot 4}[/tex]

Ganger ut

[tex]\frac{16x}{24}-\frac3{24}=\frac{10}{24}-\frac{4x}{24}[/tex]

nå flytter du over x til en side og vanlige tall til den andre siden

[tex]\frac{16x}{24}+\frac{4x}{24}=\frac{10}{24}+\frac{3}{24}[/tex]

[tex]\frac{20x}{24}=\frac{13}{24}[/tex]

Ganger nå med 24 på begge sider

[tex]\frac{20x}{\cancel{24}}\cdot \cancel{24} = \frac{13}{\cancel{24}}\cdot \cancel{24}[/tex]

[tex]20x=13 \ \Rightarrow \ x=\frac{13}{20}[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

ohh, skriver ned i regelbok "Man skal alltid finne fellesnevner for brøker i likninger, man finner fellesnevner før man regner sammen, og på begge sider av =, når man har ganga ut fellesnevner, flytter du ukjente-brøker for seg, og tall stykker for seg" Høres greit ut?
Sist redigert av Quake den 06/09-2007 21:03, redigert 1 gang totalt.
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Høres fint ut :)
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Jonta
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 15/05-2006 15:18
Sted: Trondheim

En av tingene jeg misliker og synes skaper forvirring, er at man så og si "flytter over" tall (hele tall på den ene siden av likhetstegnet, og x-verdier på den andre). Det man egentlig gjør er å enten trekke dem ifra på begge sider, legge til på begge sider, dele på begge sider, eller multiplisere på begge sider. Det er dette man gjør, istedenfor å "flytte dem over og skifte fortegn".

Dette er min mening, og det er noe som har irritert meg siden jeg selv gikk på ungdomsskolen. Ja, jeg forstår at det muligens er enklere for en del å forstå.
All your math are belong to us
Svar