Morn igjen! Jeg begynte på skolen for ei uke og to dager sida, og vi har begynt med likninger. Jeg synes de kan væra vanskelige, masse ting jeg blander og ting jeg ikke helt skjønner.. kan en del nå, men jeg har et problem...
Klarer vel de fleste bra, brøk går ok, men når jeg skal flytte over noen ganger... for eksempel..
5x-4=2x+5
Hvordan fører jeg over så jeg får riktig fortegn etc.? Vil helst lære det bra helt fra førsten av, klarer det bedre. Vil gjerne ha en ganske bra karakter i matte, gjerne bedre en jeg har (ligger vel på en firer eller sterk firer)
Men noen som klarer å hjelpe meg? Takk på forhånd. Jeg ville også likt noen ekstra tips eller regler dersom dere har
Likninger
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Regelen sier at når du flytter et ledd over på den andre siden må du bytte fortegn.
[tex]5x-4=2x+5[/tex]
Når det ikke er spesifisert noe fortegn er tallet positivt.
[tex]+5x-4=+2x+5 \\ +5x -2x = +5 + 4 \\ +3x = +9 \\ \frac{+3x}{3} = \frac{+9}{3} \\ x = 3[/tex]
[tex]5x-4=2x+5[/tex]
Når det ikke er spesifisert noe fortegn er tallet positivt.
[tex]+5x-4=+2x+5 \\ +5x -2x = +5 + 4 \\ +3x = +9 \\ \frac{+3x}{3} = \frac{+9}{3} \\ x = 3[/tex]
Ja Når det ikke er noe pluss eller minus foran tallet, så betyr det pluss. Du skal alltid samle x-ene på venstre side og de vanlige tallene på høyre side. Hver gang du flytter noe "forbi" =-tegnet, så må du bytte fra pluss til minus eller fra minus til pluss.
Du får bare spørre mer etter hvert som du støter på vanskeligheter.
Du får bare spørre mer etter hvert som du støter på vanskeligheter.
Jeg.. fikk igjen prøva på likninger.. resultatet er nærmast tragisk
Resultatet: 6\13
Jeg hadde én slurvefeil, den kommer jeg over, men de andre feila jeg hadde er ikke så lette å komme over.. Prøva ligger igjen på skolen, skal ente der før til mandag, idrettsdag i morra.. så jeg får ikke vist feil til dere.. men jeg kan ta noen eksempler fra boka mi og spørre om de er riktige.
5+x\2=x\4+6
x\2-x\4=+6-5
2x\4-x\4=+1 - ganga brøken x\2 med 2 for å få lik fellesnevner.
x\4=+1 | *4
x=4
Prøva jeg lagde stemma med stykket. Stykker som dette er vel ikke så vanskelige.. tar det vanskligste jeg finner (trur jeg tar et par stykker her før neste matteprøve for å føle meg sikker ) Så jeg, som er på farvegruppe rød (den vanskligste) får halvparten feil.
4x-4,6+x\2=7,1+x\4
+4x+x\2-x\4=7,1+4,6
+4x+2x\4-x\4=11,7
+4x+x\4=11,7 | *4
5x=11,7 |:5
x=9,36 Satt prøve og det stemte ikke, det var:
Venstre: 4*4,36+9,36*2\2*2 - 9,36 | 4*9,36+37,44+18,72\4- 9,36\4(*4) | 74,88 + 37,44 | 112,32
Høyre: 11,7 | 11,7 (*4) | 46,8 | 46,8
Veit jeg hoppa over en del... blir forvirra av stykker som dette
Resultatet: 6\13
Jeg hadde én slurvefeil, den kommer jeg over, men de andre feila jeg hadde er ikke så lette å komme over.. Prøva ligger igjen på skolen, skal ente der før til mandag, idrettsdag i morra.. så jeg får ikke vist feil til dere.. men jeg kan ta noen eksempler fra boka mi og spørre om de er riktige.
5+x\2=x\4+6
x\2-x\4=+6-5
2x\4-x\4=+1 - ganga brøken x\2 med 2 for å få lik fellesnevner.
x\4=+1 | *4
x=4
Prøva jeg lagde stemma med stykket. Stykker som dette er vel ikke så vanskelige.. tar det vanskligste jeg finner (trur jeg tar et par stykker her før neste matteprøve for å føle meg sikker ) Så jeg, som er på farvegruppe rød (den vanskligste) får halvparten feil.
4x-4,6+x\2=7,1+x\4
+4x+x\2-x\4=7,1+4,6
+4x+2x\4-x\4=11,7
+4x+x\4=11,7 | *4
5x=11,7 |:5
x=9,36 Satt prøve og det stemte ikke, det var:
Venstre: 4*4,36+9,36*2\2*2 - 9,36 | 4*9,36+37,44+18,72\4- 9,36\4(*4) | 74,88 + 37,44 | 112,32
Høyre: 11,7 | 11,7 (*4) | 46,8 | 46,8
Veit jeg hoppa over en del... blir forvirra av stykker som dette
Feks du har to brøker som skal adderes:
[tex]\frac12 + \frac15[/tex]
Da er det enkelt å se at fellesnevneren er 10
[tex]\frac{1\cdot 5}{2\cdot 5}+ \frac{1\cdot 2}{5\cdot 2}=\frac5{10}+\frac2{10}=\frac7{10}[/tex]
[tex]\frac12 + \frac15[/tex]
Da er det enkelt å se at fellesnevneren er 10
[tex]\frac{1\cdot 5}{2\cdot 5}+ \frac{1\cdot 2}{5\cdot 2}=\frac5{10}+\frac2{10}=\frac7{10}[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
du har følgende nevnere: 3, 8, 12, 6
3=3
8= 2*2*2
12=2*2*3
6=2*3
Du ser at 2 forekommer tre ganger på det meste og 3 forekommer en ganger på det meste.
f.n er derfor 2*2*2*3=24
3=3
8= 2*2*2
12=2*2*3
6=2*3
Du ser at 2 forekommer tre ganger på det meste og 3 forekommer en ganger på det meste.
f.n er derfor 2*2*2*3=24
Sist redigert av rm den 06/09-2007 19:36, redigert 2 ganger totalt.
hei, hvis du ikke kan bruke tex-språket kan du skrive brøker slik:Darksun skrev:vis du har dette da:
2x 1 5 x
-- - - = - - -
3 8 12 6
FN = :S :S:S
2X strek nede 3
minus
1 strek nede 8
=
5 strek nede 12
X strek nede 6
strek nede = under det første tallet
(2x)/3 - 1/8 = 5/(12) - x/6
Eller i tex:
Kode: Velg alt
[tex] \frac{2x}3 - \frac18 = \frac5{12} - \frac{x}6 [/tex]
[tex] \frac{2x}3 - \frac18 = \frac5{12} - \frac{x}6 [/tex]
Fellesnevneren her blir 24, se om du klarer den da!
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
2x\3 - 1\8 = 5\12 - x\6
+2x\3+x\6 = 5\12 + 1\8
2x\3(*2)+x\6=5\12 + 1\8(*1,5))
6x\6+x\6=5\12 + 1,5\12
7x\6=6,5\12 | *6
7x=39\72 |*72
504x=39 |:504
X=0,0077
Jeg VEIT at jeg er langt ute på vidda nå.. har ikke hatt brøker uten X ennå.. hvordan gjør man det? edit: så fellesnevneren, skal man finne fellesnevneren for både venstre og høyre side av = tegnet?
Jeg takler matematikk bra hvis jeg greier å konsentrere meg og ikke surrer. Jeg skal begynne å spørre her eller læreren hvis jeg føler meg usikker.. noe jeg føler hele tida Og forresten, hva var feilen i det andre stykket?
+2x\3+x\6 = 5\12 + 1\8
2x\3(*2)+x\6=5\12 + 1\8(*1,5))
6x\6+x\6=5\12 + 1,5\12
7x\6=6,5\12 | *6
7x=39\72 |*72
504x=39 |:504
X=0,0077
Jeg VEIT at jeg er langt ute på vidda nå.. har ikke hatt brøker uten X ennå.. hvordan gjør man det? edit: så fellesnevneren, skal man finne fellesnevneren for både venstre og høyre side av = tegnet?
Jeg takler matematikk bra hvis jeg greier å konsentrere meg og ikke surrer. Jeg skal begynne å spørre her eller læreren hvis jeg føler meg usikker.. noe jeg føler hele tida Og forresten, hva var feilen i det andre stykket?
4x-4,6+x\2=7,1+x\4
+4x+x\2-x\4=7,1+4,6
+4x+2x\4-x\4=11,7
+4x+x\4=11,7 | *4
5x=11,7 |:5
x=9,36 Satt prøve og det stemte ikke, det var:
Venstre: 4*4,36+9,36*2\2*2 - 9,36 | 4*9,36+37,44+18,72\4- 9,36\4(*4) | 74,88 + 37,44 | 112,32
Høyre: 11,7 | 11,7 (*4) | 46,8 | 46,8
[tex] \frac{2x}3 - \frac18 = \frac5{12} - \frac{x}6 [/tex]
Ser at fellesnevner er 24..
[tex]\frac{2x\cdot8}{3\cdot 8}-\frac{1\cdot3}{8\cdot 3}=\frac{5\cdot2}{12\cdot 2}-\frac{x\cdot 4}{6\cdot 4}[/tex]
Ganger ut
[tex]\frac{16x}{24}-\frac3{24}=\frac{10}{24}-\frac{4x}{24}[/tex]
nå flytter du over x til en side og vanlige tall til den andre siden
[tex]\frac{16x}{24}+\frac{4x}{24}=\frac{10}{24}+\frac{3}{24}[/tex]
[tex]\frac{20x}{24}=\frac{13}{24}[/tex]
Ganger nå med 24 på begge sider
[tex]\frac{20x}{\cancel{24}}\cdot \cancel{24} = \frac{13}{\cancel{24}}\cdot \cancel{24}[/tex]
[tex]20x=13 \ \Rightarrow \ x=\frac{13}{20}[/tex]
Ser at fellesnevner er 24..
[tex]\frac{2x\cdot8}{3\cdot 8}-\frac{1\cdot3}{8\cdot 3}=\frac{5\cdot2}{12\cdot 2}-\frac{x\cdot 4}{6\cdot 4}[/tex]
Ganger ut
[tex]\frac{16x}{24}-\frac3{24}=\frac{10}{24}-\frac{4x}{24}[/tex]
nå flytter du over x til en side og vanlige tall til den andre siden
[tex]\frac{16x}{24}+\frac{4x}{24}=\frac{10}{24}+\frac{3}{24}[/tex]
[tex]\frac{20x}{24}=\frac{13}{24}[/tex]
Ganger nå med 24 på begge sider
[tex]\frac{20x}{\cancel{24}}\cdot \cancel{24} = \frac{13}{\cancel{24}}\cdot \cancel{24}[/tex]
[tex]20x=13 \ \Rightarrow \ x=\frac{13}{20}[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
ohh, skriver ned i regelbok "Man skal alltid finne fellesnevner for brøker i likninger, man finner fellesnevner før man regner sammen, og på begge sider av =, når man har ganga ut fellesnevner, flytter du ukjente-brøker for seg, og tall stykker for seg" Høres greit ut?
Sist redigert av Quake den 06/09-2007 21:03, redigert 1 gang totalt.
Høres fint ut
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
En av tingene jeg misliker og synes skaper forvirring, er at man så og si "flytter over" tall (hele tall på den ene siden av likhetstegnet, og x-verdier på den andre). Det man egentlig gjør er å enten trekke dem ifra på begge sider, legge til på begge sider, dele på begge sider, eller multiplisere på begge sider. Det er dette man gjør, istedenfor å "flytte dem over og skifte fortegn".
Dette er min mening, og det er noe som har irritert meg siden jeg selv gikk på ungdomsskolen. Ja, jeg forstår at det muligens er enklere for en del å forstå.
Dette er min mening, og det er noe som har irritert meg siden jeg selv gikk på ungdomsskolen. Ja, jeg forstår at det muligens er enklere for en del å forstå.
All your math are belong to us