Enkle forklaringer til ulike begreper

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Hvordan kan en enklest mulig forklare følgende begreper:

Ligning
Ulikhet
Regel
formel
Uttrykk
variabel og
ukjent

Finner bare lnage utgreiniger på dette, men hvordan forklare det på en kortest og enklest måte? :?:
skavis
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

venter spent på svar, men må visst vente til Kenneth komme hjem for her er det ikke mye hjelp å få :?
skavis
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

hallo skavis,

beklager at du har ventet for lenge på svaret. Jeg vil bidra når jeg komer hjem fra jobben, men dette er ikke foer 2 på morgenen Nork tid.

Pål
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Nå ikke jeg spesielt lærd innen korrekte matematiske definisjoner. Dette er slik jeg forstår begrepene, med enkle ord (så får vi heller få litt debatt om noe er galt):

Ligning
Ett eller annet = ett eller annet
En ligning sier at noe har samme verdi som noe annet. En ligning har en eller flere ukjente og konstanter. For eksempel, x[sup]2[/sup] = 4 er en ligning der x er ukjent og 2 er konstant.

Ukjent
Dette er et navn på en verdi (eller en mengde) man ikke vet, men ofte gjærne vil finne.

Ulikhet
En ulikhet sier at ett eller annet er mindre enn, større enn, forskjellig fra, midre enn eller lik eller større enn eller lik noe annet.

funksjon
Historisk sett (Leibniz 1673) er en funksjon en "regel" som forteller hvordan en verdi avhenger av en annen. For eksempel, arealet A av en sirkel avhenger av radien r gjennom ligningen
A = pi * r[sup]2[/sup]
Vi sier at A er en funksjon av r.
En mer presis definisjon er:
En funksjon er en regel som tilegner hver element i mengden A, ett og bare ett element fra mengden B.

variabel
For en funksjon f(x) kan vi se på x som en verdi som kan endres vilkårlig (over definisjonsmengden). Når x endres kan også f(x) forandre seg. f(x) er gitt når x er spesifisert. x kalles også "uavhengig variabel" og f(x) kalles "avhengig variabel".

Formel
En formel er oftest en ligning eller en funksjon som beskriver en utledet sammenheng. Vi bruker formler som "huskeregler" slik at vi slipper å utlede en sammenheng gang på gang.

Uttrykk
Slik som et uttrykk er en hvilkensomhelst sammenheng av ord i språket, er et matematisk uttrukk en hvikensomhelst sammensetning av tall, opersjoner, variable o.s.v Det eneste som kreves er at uttrykket må gi mening.
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

:D tusen takk for hjelpen

:D
skavis
Svar