Vrien oppgave?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Thunder
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 09/02-2003 21:45

Jeg har en oppgave som jeg sliter med :?

Den lyder som så:

a) Et fly flyr mot øst med farten 300 km/h sett i forhold til lufta. Samtidig blåser det en vind på 95 km/h i nordvestlig retning. Regn ut retning og størrelse på flyets fart i forhold til bakken.

b) Vi tenker oss at den flyplassen flyet i oppgave a skal fly til, ligger rett øst for flyets posisjon. Kursen må derfor justeres slik at flyets flyretning blir rett øst i forhold til bakken. Finn den retningen flyet da må ha i forhold til lufta. Hvor stor blir flyets fart i forhold til bakken? (Fortsatt regner vi med at flyets fart er 300 km/h i forhold til lufta)

Kan jeg iallfall få noen bra hint? :P
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Fin oppgave!
Vi begynner med noen hint så får du heller kommet tilbake dersom det ikke er nok.

Vinden blåser mot nordvest. Det betyr at en komponent av vinden blåser mot vest og en mot nord. Hvor stor fart vinden har i vestlig retning finner du ved å multiplisere 90 km/t med cos 45. Skjønner? Denne komponenten virker i motsatt rettning av flyets fart. Når den trekkes fra 300km/t finner du flyets fart i forhold til bakken.

Vinden har også en komponent som blåser flyet nordover i forhold til målet. Derfor må du korrigere ved å legge nesa noen grader sørover. Prøv å tegn opp så får du forhåpentligvis oversikt over problemet. Står denne oppgaven under et kapittel om vektorer eller under trigonometri?
Spør mer dersom du fortsatt står fast.
MVH
Kenneth Marthinsen
Svar