Hele eksamenshefte vårt

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Vi er mange som mener at eksamensoppgavene våre i matematikk ikke gir oss rom for å tenke, for det er så mye vi skal igjennom. Så siden du er utenforstående og har peiling på matte så kanskje jeg kunne få en objektiv mening fra deg :D du har nå vært mye til hjelp før :D

Først hjelpemidler vi får bruke er kalkulator + 3 håndskrevne sider, ingen formelsamling eller noe annet, så alt må vi få ned på arkene.

Oppgave 1(12%)
Vi tenker oss at temperaturen ble målt på Breisten hver dag kl.14.00 i mai av noen studenter fra kull 01. Målingen gav disse verdiene i celciusgrader:
13,2 14,8 1,4 20,0 19,3 19,9 18,6 17,
17,0 17,6 16,0 16,8 13,0 12,4 15,4 17,9 21,4 17,0 13,8 14,5 15,2 15,0 16,8 17,0 19,8 18,8 18,6 22,0 23,8 21,4 19,0

a) finn tre ulike gjennomsnittsmål for tallmaterialet
b)finn skjevheten for materialet og kommenter denne i forhold til resultatene over
c) finn variasjonsbredde og kvartildifferanse for observasjonen

del materialet i klasser med lik klassebredde
d) sett det klassedelte materialet opp i en tabell og tegn histogram

oppg 2 ( 13%)

a) skisser kort hvordan en på skolenivå ville kunne arbeide med begrepet uniform sannsynlighetsmodell. Velg to passende eksempler selv.

ved middagsbordet begynner søsknene -Per og Kari å diskutere med sine foreldre om de ikke kan begynne å spille lotto. Tallspillet lotto går ut på å markere 7 tall av 34 mulige tall på en kupong. Dette kalles en rekke. En spiller kan selvsagt fylle ut flere rekker og slik øke sannsynligheten for å vinne. Trekningen skjer ved at 7 baller trekkes tilfeldig ut av bolle med 34 baller. Førstepremie oppnås dersom en spiller har markert alle disse 7 tallene.
Faren hevder at det er større sannsynlighet for å vinne i fotballtipping. En rekke i en tippekupong består av 12 fotballkamper hvor en tipper i hver kamp skal velge mellom tre mulige utfall H,U og B. En oppnår tolv rette når en og samme rekke har tippet rett utfall i alle kampene.
Per og Kari er så sikre på at de har rett at de bestemmer seg for å tippe bare to ulike rekker i Lotto, mens faren får lov til å fylle ut en tippekupong med 10 ulike rekker.

b) hva er sannsynligheten for at Per og Kari får 7 rette når de har tippet to ulike rekker?
c) hva er sannsynligheten for at faren oppnår 12 rette når han fyller ut en tippekupong med 10 ulike rekker? hvilke forutsetninger benytter du deg av i utregningen?

oppg 3 ( 10%)

hva betyr det at et tallsystem er et posisjonssystem? Gjør også kort greie for et tallsystem som ikke er et posisjonssystem.
b) Alle tallene nedenfor er skrevet i posisjonssystemet med grunntall fire ( fire-tallssystem). All utregning skal utføres i dette tallssystemet. Eventuelle minnetall og veksling (låning) skal være med i føringen
i) 131 + 233 ii) 213 - 123 223*13

oppg 4 ( 10%)

a) gjør kort greie for begrepene delingsdivisjon og målingsdivisjon
b) lag to tekstoppgaver til regnestykket 24:3=, en der tolkningen er delingssivisjon, og en der tolkningen er målingsdivisjon
c) Lag en tekstoppgave til 1/4 * 1/3 =. Vis hvordan du kan forklare regningen

oppg 5 ( 30%)

konstruer ABD der AB er 12 cm, AD er 6 sm og vinkel DAB er 60 grader

a) Forklar hvorfor vinkel BDA er 90 grader

b) Regn ut lengden av BD
c) Normalen fra D på AB skjærer AB i E. Konstruer normalen
d) Forklar at trekant AED er formlik med trekant ADB

trekanten ABD er en del av firkanten ABCD, C ligger like langt fra B som fra D, og på parallellen til AB gjennom D.

e) konstruer firkanten
f) Regn ut vinklene i trekanten BCD
g) Begrunn hvorfor firkanten ABCD er en syklisk firkant. Konstruer sirkelen som omskriver firkanten. Kall sentrum i sirkelen O,

Forleng linjene CO og DO til de skjærer sirkelen. Kall skjæringspunktene for henholdsvis F og G.

h) Bestem vinklene AFB
i) Finn alle symmetrier til sekskanten AFGBCD

oppg 6 (25 %)
En bonde skal gjerde inn en rektangulerformet område til grønnsakshage. han har nok materiale til 28 meter gjerde, og han vil bruke alt dette materialet. Grønnsakshagen ligger helt inntil huset, og han vil bygge slik at husveggen blir en av sidene i rektangelen. Han behøver altså bare å lage tre av sidene i rektangelet.

a) La X være den siden i rektanglet som står normalt på husveggen. Hvor lang er da den sida som er paralell med husveggen?
b)La F(x) være den funksjonen som gir arealet av grønnsakshagen. Vis at F(x)= -2x^2 + 28 X
c) Finn ved hjelp av den derivasjon den verdien av X som gir maksimalt areal. Hvor stort er det maksimalet arealet?
d) tegn grafen til funksjonen i b)
e) bruk grafen som utgangspunkt for å gjøre greie for egenskaper ved den deriverte
f) Finn ligningen for tanngenten til grafen f(x) i punktet (10,80)

phuuuuuu der var jeg ferdig. Må vel også tillegge at jeg går på lærerhøgskolen og dette er en 6 timers eksamen i matematikk 1 (10v), og denne eksamen teller 70% av den totale karakteren, da vi har en muntlig eksamen fra før av som teller 30%. jeg fikk altså ikke tid til alle oppgavene, og jeg skrev 19 sider totalt, men kunne virkelig ha skrevet mye mer, hva synes du? Er dette mye? STAKKARS DEG SOM MÅ LESE ALT DETTE :wink:

Men du skal ha takk for all hjelp, har lært mye gjennom denne siden, og fra høsten av skal jeg ha matematikk 3 :D
skavis
Shira
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 15/12-2002 20:05
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

*gulp* Glad jeg ikke har kommet så langt enda...klarer man ikke svare så er det ofte mange kreative løsninger som kommer opp:
For morro skyld slik jeg husker: En mann hopper uti et basseng (6 x 6 m bredt og 4 m høyt) midtvinters og setter seg på bunnen. I halve bassenget er det is og isen er 40 cm tykk. På kanten av bassenget står det et speil 90 grader rett ned. Speilflaten er vendt mot han og speilet er 1 m høyt. Han sitter på bunnen 3 meter fra alle kanter. En lystråle treffer speilet med 60* vinkel fra horsinontalen. Vil lystrålen treffe mannen? (Lystrålen går igjenom både is og vann)

De fleste skrev: På den tiden jeg bruker på å finne det ut, har jeg fryst ihjel for lengst, Hvem som hopper uti et basseng midtvinters? jaja anyway jeg fikk det til :D

PS: hadde vært fint om man kunne samle eksamner og løsninger et sted her så kunne man trent seg litt på fremtidige eksamner?
I have not failed, I've just found 10'000 ways that won't work!
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Hei

Har nå fått min karakter i matematikk, og med tanke på at jeg har slete veldig med matematikk i alle år så er jeg veldig fornøyd. :D og jeg vil igjen takke alle her inne for all hjelp og da spesielt kenneth tusen takk.

Kommer tilbake til høsten når jeg skal ha matte 3 på lærerhøgskolen, for interessen for matte har kommet mer og mer, og har veldig lyst til å undervise i faget, men da må jeg ha myeeeeee mer kunnskap om faget, derfor flere vektall :D men jeg er glad

takk skal dere ha
skavis
Atypic
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 05/11-2002 22:48
Kontakt:

Dropp gjerne innom og diskuter mattematikk selv om du ikke 'tar faget' akkurat nå :) God trening.

Lykke til videre!
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Hei skavis,

Gratulerer med overstått examen. Det er godt å hoere at du har gjort framskritt.

Det er lenge til hoesten og vi vil savne deg her i forumet. Jeg forslår at du tar en tur innom en gang i uka. Ettersom du kanskje vil undervise i matematikk i framtida så er det god trening for deg å proeve å hjelpe elever her i forumet. Du få i det minste en slags forståelse for hva elevene strever med, og hva slags spersmål du må vaere forberedt på å hanskes med.

Takk for ros (og ris)

P
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei Skavis!
Hyggelig å høre at det gikk bra :D
Jeg satte meg akkuratt til PC'n og skulle skrive noe lurt, men ser at Pål kom meg i forkjøpet!
Det er veldig bra om alle som bruker forumet bruker det jevnt. Jo mer verdifullt blir det. Allerede nå ligger det inne en god del informasjon og man kan faktisk lære veldig mye av bare å lese gjennom alle innleggene, med papir og blyant ved siden av.

Lykke til!
KM
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Hei

Takk skal dere ha. jeg har tenkt på det selv å øve meg på denne siden, så dere vil sikkert se mer til meg før høsten også, men er jo egentlig fortsatt litt usikker på en del ting, selv om de nå kaller meg lærer i matematikk :D jeg tror ikke en kan lære nok, og da spesielt i å hjelpe elever som sliter. Så jeg skal ta meg en tur innom her en gang i uken for å se om jeg kan hjelpe noen.

Vil igjen takke for all hjelp, kunne ikke klart det uten :D
skavis
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Kjempemessig!

Da tar jeg helg. Hei så lenge.

P
Svar