Jeg og søstra mi diskuterte hva som er rett svar på disse stykkene. jeg har ingeniørutdanning og hun har lærerskole..
men ho er såpass sta at ho innrømte ikke at hu tok feil pådette stykket og sto på sitt..
gjør dette bare forå bevise henne at ho tar feil.
hva er summen av dette stykket?
2+2x2= ?
2x2+2= ?
Enkel regnestykke..men en lærer klarte ikke den
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
mener du:
[tex]2\,+\,2\cdot 2\,=\,2\cdot 2\,+\,2\,=\,6[/tex]
hvis det ikke er en luriumoppgave
[tex]2\,+\,2\cdot 2\,=\,2\cdot 2\,+\,2\,=\,6[/tex]
hvis det ikke er en luriumoppgave
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Ja, hu tok feil der. Ikke til noe forkleinelse til lærere generelt, menemenee skrev:ja det er 6.
søstra mi mente at 2+2x2 = 8 men 2x2+2 = 6
men nå har vi bevist at ho tok feil=)
tnx
endel sliter med helt grunnleggende matematikk. Vi merker det godt
på vgs, der mange elever mangler fundamental matematisk kunnskap fra grunnskolen.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Huff, jeg blir lei meg når jeg hører slikt. Det er en grunnleggende egenskap ved addisjon at den er kommutativ. a + b = b + a... (2*2) + 2 = 2 + (2*2). Parantesene trengs selvsagt ikke - for vi arbeider her med en matematisk kropp. Hvis ikke lærerne selv kan dette, hvordan kan man forvente at elevene skal kunne lære, eksempelvis, algebra?... Dette er ikke ment til skjensel, men jeg håper søsteren din strammer opp matematikkunnskapene sine før hun finner på å undervise faget til en klasse.
Sist redigert av daofeishi den 16/12-2007 13:52, redigert 2 ganger totalt.
-
- Weierstrass
- Innlegg: 451
- Registrert: 25/08-2005 17:49
Skylden kan legges på bruken av kalkulator i skolen.
Taster man de stykkene inn på kalkulatoren uten å bruke paranteser, får man 8 og 6 til svar. Siden mange ikke kan rekne, bare taste inn på kalkulatoren, tror man at det er de korrekte svarene.
Min påstand er at det er tilnærmet meningsløst å bruke kalkulator på barne og ungdomsskolen. Kan man rekne, kan man bruke en kalkulator. Dessverre gjelder ikke den påstanden andre veien.
Taster man de stykkene inn på kalkulatoren uten å bruke paranteser, får man 8 og 6 til svar. Siden mange ikke kan rekne, bare taste inn på kalkulatoren, tror man at det er de korrekte svarene.
Min påstand er at det er tilnærmet meningsløst å bruke kalkulator på barne og ungdomsskolen. Kan man rekne, kan man bruke en kalkulator. Dessverre gjelder ikke den påstanden andre veien.
Vet ikke helt om det der holder altså
Kan man regne [tex]\Rightarrow[/tex] Kan man bruke kalkulator
Vi prøver å bevise det kontrapositive:
Kan man ikke bruke kalkulator [tex]\Rightarrow[/tex] Kan man ikke regne
Vi motbeviser denne påstanden ved et moteksempel:
"Isaac Newton"
Kan man regne [tex]\Rightarrow[/tex] Kan man bruke kalkulator
Vi prøver å bevise det kontrapositive:
Kan man ikke bruke kalkulator [tex]\Rightarrow[/tex] Kan man ikke regne
Vi motbeviser denne påstanden ved et moteksempel:
"Isaac Newton"
Men da påstår du at Newton ikke kan bruke en kalkulator, eller hva?
Jeg er ganske sikker på at hvis vi ga en kalkis til Newton (og muligens en liten oppdatering i matematisk notasjon), så hadde det ikke tatt han lang til å lære seg å bruke den.
Jeg er ganske sikker på at hvis vi ga en kalkis til Newton (og muligens en liten oppdatering i matematisk notasjon), så hadde det ikke tatt han lang til å lære seg å bruke den.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
det der er faktisk et stykke som de fleste svarer feil på.. de som er skarpe i matte eller har gode mattekunnskaper tar den selvsagt lett..
har også stilt dette spørsmålet til flere, og alle bommer av en eller merkelig grunn.....
hva er halv delt på halv: 0,5/0,5= ? svarene jeg da får da er 0,25
og dette er vel barneskole regnestykker?
har også stilt dette spørsmålet til flere, og alle bommer av en eller merkelig grunn.....
hva er halv delt på halv: 0,5/0,5= ? svarene jeg da får da er 0,25
og dette er vel barneskole regnestykker?
Jeg vet ikke helt jeg. Han forstår jo alt en kalkulator gjør, selv om han kanskje ikke vet hvilke knapper man skal trykke på... men det blir vel et definisjonsspørsmål på hva det vil si å kunne bruke en kalkis. Vi tar ikke den diskusjonen her.Realist1 skrev:Men han kunne jo ikke bruke en kalkulator
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
det er viktig å fulge prioriterings reglene
først skal man løse potenser og kvadratrøtter
så skal man (å... husker ikke her..)
så er det multiplikasjon og divisjon
helt til slutt skal man adhere og subtrahere
så det betyr at 4x4+2 der skal man først ta 4x4 og deretter skal man plusse på 2...
først skal man løse potenser og kvadratrøtter
så skal man (å... husker ikke her..)
så er det multiplikasjon og divisjon
helt til slutt skal man adhere og subtrahere
så det betyr at 4x4+2 der skal man først ta 4x4 og deretter skal man plusse på 2...