Side 1 av 2

Enkel regnestykke..men en lærer klarte ikke den

Lagt inn: 16/12-2007 12:39
av emenee
Jeg og søstra mi diskuterte hva som er rett svar på disse stykkene. jeg har ingeniørutdanning og hun har lærerskole..

men ho er såpass sta at ho innrømte ikke at hu tok feil pådette stykket og sto på sitt..

gjør dette bare forå bevise henne at ho tar feil.

hva er summen av dette stykket?

2+2x2= ?

2x2+2= ?

Lagt inn: 16/12-2007 12:52
av Janhaa
mener du:

[tex]2\,+\,2\cdot 2\,=\,2\cdot 2\,+\,2\,=\,6[/tex]

hvis det ikke er en luriumoppgave

nu blir ho forvirra;)

Lagt inn: 16/12-2007 13:06
av emenee
ja det er 6.

søstra mi mente at 2+2x2 = 8 men 2x2+2 = 6

men nå har vi bevist at ho tok feil=)
tnx

Re: nu blir ho forvirra;)

Lagt inn: 16/12-2007 13:18
av Janhaa
emenee skrev:ja det er 6.
søstra mi mente at 2+2x2 = 8 men 2x2+2 = 6
men nå har vi bevist at ho tok feil=)
tnx
Ja, hu tok feil der. Ikke til noe forkleinelse til lærere generelt, men
endel sliter med helt grunnleggende matematikk. Vi merker det godt
på vgs, der mange elever mangler fundamental matematisk kunnskap fra grunnskolen.

Lagt inn: 16/12-2007 13:27
av Markonan
Det er jo en ren treningssak. Sliter man med sånt er det fordi man ikke har regnet nok. Så enkelt er det!

Lagt inn: 16/12-2007 13:36
av daofeishi
Huff, jeg blir lei meg når jeg hører slikt. Det er en grunnleggende egenskap ved addisjon at den er kommutativ. a + b = b + a... (2*2) + 2 = 2 + (2*2). Parantesene trengs selvsagt ikke - for vi arbeider her med en matematisk kropp. Hvis ikke lærerne selv kan dette, hvordan kan man forvente at elevene skal kunne lære, eksempelvis, algebra?... Dette er ikke ment til skjensel, men jeg håper søsteren din strammer opp matematikkunnskapene sine før hun finner på å undervise faget til en klasse.

Lagt inn: 16/12-2007 13:46
av ingentingg
Skylden kan legges på bruken av kalkulator i skolen.
Taster man de stykkene inn på kalkulatoren uten å bruke paranteser, får man 8 og 6 til svar. Siden mange ikke kan rekne, bare taste inn på kalkulatoren, tror man at det er de korrekte svarene.

Min påstand er at det er tilnærmet meningsløst å bruke kalkulator på barne og ungdomsskolen. Kan man rekne, kan man bruke en kalkulator. Dessverre gjelder ikke den påstanden andre veien.

Lagt inn: 16/12-2007 15:23
av Charlatan
Vet ikke helt om det der holder altså

Kan man regne [tex]\Rightarrow[/tex] Kan man bruke kalkulator

Vi prøver å bevise det kontrapositive:

Kan man ikke bruke kalkulator [tex]\Rightarrow[/tex] Kan man ikke regne

Vi motbeviser denne påstanden ved et moteksempel:

"Isaac Newton"

:P

Lagt inn: 16/12-2007 15:58
av Publius
Du har snudd den feil vei. Poenget til ingentingg er at det ikke er ekvivalens mellom "å kunne regne" og "å kunne bruke kalkulator". kan du regne, kan du bruke kalkulator. Men hvis du kan bruke kalkulator, trenger du ikke å kunne regne.

Lagt inn: 16/12-2007 16:01
av Charlatan
Det er heller ikke det jeg har påstått.
Jeg påstår derimot at "hvis man kan regne" --> "kan man bruke kalkulator" er ekvivalent med at "hvis man ikke kan bruke kalkulator" --> "kan man ikke regne".

Lagt inn: 16/12-2007 16:31
av Markonan
Men da påstår du at Newton ikke kan bruke en kalkulator, eller hva?
Jeg er ganske sikker på at hvis vi ga en kalkis til Newton (og muligens en liten oppdatering i matematisk notasjon), så hadde det ikke tatt han lang til å lære seg å bruke den. :)

Lagt inn: 16/12-2007 19:52
av Realist1
Men han kunne jo ikke bruke en kalkulator

..

Lagt inn: 18/12-2007 00:45
av emenee
det der er faktisk et stykke som de fleste svarer feil på.. de som er skarpe i matte eller har gode mattekunnskaper tar den selvsagt lett..

har også stilt dette spørsmålet til flere, og alle bommer av en eller merkelig grunn.....
hva er halv delt på halv: 0,5/0,5= ? svarene jeg da får da er 0,25

og dette er vel barneskole regnestykker?

Lagt inn: 18/12-2007 14:35
av Markonan
Realist1 skrev:Men han kunne jo ikke bruke en kalkulator
Jeg vet ikke helt jeg. Han forstår jo alt en kalkulator gjør, selv om han kanskje ikke vet hvilke knapper man skal trykke på... men det blir vel et definisjonsspørsmål på hva det vil si å kunne bruke en kalkis. Vi tar ikke den diskusjonen her. 8-)

Lagt inn: 22/12-2007 13:30
av cecilia
det er viktig å fulge prioriterings reglene

først skal man løse potenser og kvadratrøtter
så skal man (å... husker ikke her..)
så er det multiplikasjon og divisjon
helt til slutt skal man adhere og subtrahere

så det betyr at 4x4+2 der skal man først ta 4x4 og deretter skal man plusse på 2...