Grunnleggende matematikkforståelse

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei!

Jeg skal ha en sånn kort matematikkprøve på skolen i morgen. Læreren har sagt at dette er en test som skal vise deg hvor du ligger an i faget, og at det er sånne enkle oppgaver som det forventes at en tiende klassing kan. Men han sa ikke konkret hva det er. Hva er det som forventes av en tiende klassing i matematikk egentlig? Er det sånn alt mulig: sannsynlighet, formler, algebra, ligninger, grafer osv....????

Vi har ikke lov å ha regelbok eller kalkulator, bare et kladdeark. Og så skal prøven gjøres på data, det er sånn avkryssingsprøve. Det kan da ikke være så vanskelig da? Det jeg egentlig lurer på er hva er det det forventes av en tiendeklassing, slik at jeg kan forberede meg litt. Det kan ikke være meninga at vi skal kunne huske formler på ting utenat i hodet, eller hva??

Fint med noen tips på hva jeg eventuelt burde øve på:)

Mvh rkt =)
...
Gjøkeredet
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 13/04-2008 16:48
Sted: Stavanger

Vet ikke om det er dette du ser etter, men her følger en link til kompetansemålene fra læreplanen i matematikk:

http://udir.no/templates/udir/TM_L%C3%A ... sid=212158
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Det er kanskje lov med regelbok, men i lengden tjener du på å kunne formlene i hodet!
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

RKT skrev: Vi har ikke lov å ha regelbok eller kalkulator, bare et kladdeark.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Hehe, sorry, har en dårlig vane der jeg svarer på forumposter uten å lese dem skikkelig.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg går ut fra at en omfattende forståelse av algebra ikke kan skade. Da mener jeg ikke bare å vite hvordan man løser ligninger, men skjønner hvorfor det blir slik, skjønt må ungdomsskolen forholder vel algebra seg til linære ligninger?
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Vel, vi har også andregradsfunksjoner og ligninger, men uten førstegradsleddet.
Svar