Vanskelig Prosent.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Art_On
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 01/04-2003 20:46

Kan dere hjelpe meg med disse oppgaven og si svaret er dere snille:
Her er oppg. 1:

1) Når vi hviler, pumper hjeretet 5.8 l bold per. min. Hvis vi driver
med hardt fysisk arbeid eller hard trening, øker blodmengden til 17,5l
per min.

a) Hvor mange prosent øker blodmengden når vi arbeider hardt?

Selve hjertemuskelen trenger 0.25 l blod per.min. når vi hviler, men 0,75l
blod per. min. under hardt fysisk arbeid eller hard trening.

b) Hvor mange prosent større blodmengde trenger hjertet når vi arbeider hardt enn når vi hviler.

c) Hvor stor del av den totale blodmengden som pumpes ut av hjertet når vi hviler, går til hjertemuskelen?

d) Hvor stor del av den totale blodmengden som pumpes ut av hjertet når vi driver hardt fysisk arbeid eller hard trening, går til hjertemuskelen?

En annen oppgave fra 1984:

2) En familie hadde i 1982 et forbruk av strøm på 24000 kwh. Pris pr kwh var 0.15 kr i 1982.

a) Hvor mye betalte denne familien for strømforbruket i 1982?

I 1983 steg strømprisen med 20%, men familien klarte å redusere strømforbruket med 20% i forhold til 1982.

b) Hvor mye betalte familien for strømforbruket i 1983?

c) Hvor mange prosent av strømforbruket i 1982 måtte familien ha spart for at strømutgiftene i 1983 skulle ha blitt de samme som i 1982?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Ved prosentregning er det viktig å få klargjort hva man skal finne prosentten av.
I oppgavene 1a og 1b spørres det etter en endring. Da tar du utgangspunkt i endringen i forhold til det som var før endreingen, altså hvile.
I c og d er det forholdet mellom hjerte og kropp det spørres etter, både i hvile og arbeidssituasjon.

I oppgave 2 vet du at strømmforbruket er 20% mindre i 83, altså finner du 20% av 24000kwh og trekker dette fra 24000kwh

Prisen per kwh var 0,15 kr i 82. Finn 20% av 0,15kr og legg det til 0,15kr og du har strømprisen for 83. Multipliser så tallet med det nye forbruket og du har totalprisen.

c oppgaven kan stilles opp som en likning.

Ellers anbefaler jeg http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... rosent.php

Håper dette hjelper. Kom gjerne tilbake dersom disse hintene var utillstrekkelige eller uforståelige.


MVH
Kenneth Marthinsen
Sist redigert av administrator den 24/05-2005 13:42, redigert 2 ganger totalt.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Så etter forrige innlegg at du gjerne vil ha et svar. Vi gir i første omgang tips. Vi kan godt gi svar ,men da bør du først komme med forslag til løsninger, eller svar, så vil vi korrigere ved behov. Årsaken til at vi gjør det slik er at vi tror det er viktig at dere som spør prøver ordentlig å finne en løsning. Man blir ikke bedre i matematikk av å få det servert fra en addresse på internett. Dette er ikke ment som en kritikk av deg, men en forklaring til deg og forhåpentligvis mange andre om hvorfor vi gjør det slik. På samme måte som det kun er jeg som kan sørge for at jeg blir flink i matte er det kun deg som kan sørge for at du blir flink i matte. Du kan nok få hjelp underveis, av oss foreksempel, men til syvende og sist er det du som må gjøre jobben.

MVH
Kenneth Marthinsen
Svar