Side 1 av 2

Hjelp MatteMuntlig,Trenger dette så sårt. Snill sjeler,hjelp

Lagt inn: 04/06-2008 18:45
av tommytrengerhjelp
Har matte muntlig eksamen til fredag. lurte på om noen kunne ha hjelpt meg. trenger det veldig! setter utrolig pris på om noen av dere kunne ha gjort noen oppgaver, matte er ikke mitt sterkeste fag.

Bilde




Bilde



Har regnet ut hvor mye han får etter rentene, hvor mye han bruker på det han skal kjøpe. hvor mye han har igjen. Har også regnet ut volumet på tanken og hvor langt han kan kjøre på full tank. Trenger hjelp med alt egentlig. trenger tips/utregninger, som kan være lurt og ha med for å få en bra karakter.
Håper noen kan hjelpe meg, trenger dette så sårt. [/img]

Lagt inn: 04/06-2008 19:53
av tommytrengerhjelp
Ingen? :(

Lagt inn: 04/06-2008 21:19
av Dinithion
Jeg skjønner ikke hva du spør etter, siden:
Har regnet ut hvor mye han får etter rentene, hvor mye han bruker på det han skal kjøpe. hvor mye han har igjen. Har også regnet ut volumet på tanken og hvor langt han kan kjøre på full tank. Trenger hjelp med alt egentlig.
Er ganske selvmotsigende i mine øyne. Du skriver hva du har regnet ut, også skriver du etterpå at du trenger hjelp med alt?

Kom med ett litt mer entydig spørsmål, så får du sikkert svar :)

Lagt inn: 04/06-2008 21:53
av tommytrengerhjelp
skjønner det. men har egentlig ikke noe konkret spørsmål. Trenger iallfall hjelp til og finne "ting" jeg kan regne ut som er endel avansert slik at jeg imponerer sensoren. Litt mer tydlig nå? :)

Lagt inn: 04/06-2008 22:01
av Li
Tja, er du litt kreativ kan du sette inn noen av de greiene i et diagram. Dersom du bruker noen fancy ord, forklarer om diagrammet og slike ting burde det hjelpe. (Er den proporsjonal, linær, hyperbel, linje, parabel?)

Små ord kan faktisk gjøre mye.

Lagt inn: 04/06-2008 22:12
av 96xy
Hei!

Eit anna tips er å kunna nytta forskjellige matematiske operasjonar saman. Kombinasjon av matematiske emner gjer alltid pluss. T.d. løys ei likning av ei volum oppgåve, areal oppgåve osv osv.

Lagt inn: 04/06-2008 22:36
av tommytrengerhjelp
tusen hjertlig, dere skjønner, hadde omtrent ingen lærere idag som kunne hjelpe meg/andre med matte, hva vi burde konsentrere oss om osv osvm men får vel litt mer hjelp imorgen. er så sykt dårlig planlagt. kunne ikke hente bøkene før nesten klokka 1 heller. siden endel andre hadde fremføring.

Men håper fremdeles flere har tips som kan være avgjørende. dette er det siste jeg gjør på skolen som teller positivt/negativt på karakterene så vil gjøre det så bra jeg kan.

Lagt inn: 05/06-2008 20:01
av tommytrengerhjelp
no 1?

Lagt inn: 07/06-2008 12:16
av MatteNoob
Du kan systematisere det slik:
Innledning:
2. Prosentregning 5. Funksjoner

Johan fikk 32 000 kroner til konfirmasjonen. Disse pengene satt han i banken, der de sto i ett år med 5,5% rente. Dersom pengene hadde stått lenger, ville beløpet steget slik:

[tex]K(x) = 32000 \cdot 1.055^x[/tex]

Der K(x) er kapital uttrykt ved antall år x, og vekstfaktoren 1.055 for 5,5%.

Etter ett år hadde Johan

[tex]K(1) = 32000 \cdot 1.055 = \underline{33730\, kr}[/tex]

Men nå ville han ta ut penger, slik at han kunne kjøpe moped med tilhørende sikkerhetsutstyr. Total pris var:

Honda mt5 kr. 27000,-
Hjelm kr. 950,-
Hansker kr. 350,-

Johan snakket prutet med personalet i forretningen, og de ga ham 12% rabatt på handelen. Johan regnet ut at han måtte ta ut:

[tex](27000+950+350) \cdot 0.88 = 28300 \cdot 0.88 = \underline{24904\, kr}[/tex]

Da sto det igjen:

[tex]33730 - 24904 = \underline{8826\, kr}[/tex]

Den nye kapitalfunksjonen blir da uttrykt ved:

[tex]K(x) = 8826\cdot 1.055^x[/tex]

Del 2.
Geometri, volum og funksjoner.

Johan vil finne nå finne ut hvor mye det vil koste ham å fylle full tank. I tillegg ønsker han å vite hvor mange turer til og fra skolen han får kjørt, inntil tanken er tom.

Tanken har følgende mål:
Lengde: 30 cm = 3 dm
Bredde: 15 cm = 1.5 dm
Høyde: 15 cm = 1.5 dm

Tanken rommer:
[tex]V_{tanken} = l \cdot b \cdot h \Rightarrow 3 \cdot 1.5 \cdot 1.5 = \underline{6.75\, dm^3}[/tex]

[tex]1\, dm^3 = 1\, liter. \text{ Tanken rommer alts\aa 6.75 liter.}[/tex]

Blandingsforholdet mellom olje og bensin er [tex]\frac {1}{25}[/tex]

[tex]\text{Full tank inneholder derfor: }\frac{6.75}{26} \approx \underline{0.260\, liter\, olje}\\ \, \\ 25 \cdot \frac{6.75}{26} \approx \underline{6.49\, liter\, bensin}[/tex]

Prisen per tank blir da:

[tex]9.20 \cdot 6.49 + 55.00 \cdot 0.260 \approx \underline{74\, kr}[/tex]

Mopeden bruker 0.2 liter pr/mil.
Tur/retur skolen er 5+5 = 10km = 1 mil.

[tex]T(x) = \frac{6.75}{0.2x}[/tex]

Antall turer per tank:

[tex]T(x) = 0 \\ \, \\ \frac{6.75}{0.2x} = 0 \Rightarrow \frac{6.75}{0.2} = \underline{33.75}[/tex]

Han kan reise tur/retur skolen 33 ganger, før han må fylle bensin igjen.

Del 3.
Når er beløpet Johan har i banken, like mye som mopeden er verdt, og hvor mye av den opprinnelige kapitalen til Johan har forsvunnet da?

Opprinnelig kapital: 32 000 kroner.
Mopedens verdi synker med: [tex]M(x) = 27 000 \cdot 0.82^x[/tex]
Kapitalen til Johan, stiger med: [tex]K(x) = 8826\cdot 1.055^x[/tex]

[tex]M(x) = K(x) \\ \, \\ 27000 \cdot 0.82^x = 8826 \cdot 1.055^x \\ \, \\ \frac{0.82^x}{1.055^x} = \frac{8826}{27000} \\ \, \\ x = \frac{log (8826) - log (27000)}{log (0.7772511848)} \\ \, \\ \underline{x \approx 4.437}[/tex]

[tex](4.437 - 4) \cdot 12 \approx \underline{5}[/tex]

Mopeden og pengene Johan har i banken, er likeverdige etter ca 4 år og 5 måneder.

Da er verdien: [tex]2 \cdot (27 000 \cdot 0.82^{4.437}) \approx \underline{22385\, kr}[/tex]

Siden konfirmasjonen, har altså Johans eiendeler tapt seg med [tex]32 000 - 22385 = \underline{9615\, kr}[/tex]

Hvis Johan har kjørt moped til skolen, har han, under forutsetning av 220 skoledager per år, kjørt:

[tex]4.5 \cdot 220 = 990[/tex] turer á 1 mil, og på turen har
[tex]990 \cdot 0.2 = 198[/tex] liter drivstoff gått med. Hvilket tilsvarer
[tex]\frac{198}{6.75} \cdot 74 \approx 2170[/tex] kroner i drivstoffutgifter.

Lagt inn: 08/06-2008 23:15
av tommytrengerhjelp
hei. veldig snilt at du gadd å ta deg tid til det. men desverre hadde jeg eksamen på fredag. gikk ikke særlig bra. selvom jeg hadde med omtrent alle punktene du skrev opp. hadde noen andre du ikke hadde skrevet. men men. Tusen takk for at du gadd. veldig snilt :)

Lagt inn: 08/06-2008 23:39
av MatteNoob
Bare hyggelig. Kjedelig å høre at det ikke gikk så bra, men hvis du vil ha et godt råd: Skaff deg bøkene for matematikkfaget du skal ha på videregående fra høsten av, bruk kjedelig sommertid til å lese sett deg inn i stoffet der. Det er tross alt karakterene du får på videregående som avgjør hvovidt du kommer inn på det høgskolestudiet du vil eller ei. Du kan også få kjøpt noen oppgavesamlinger, slik at du har plenty med problemstillinger, det er en god investering.

Bøker koster litt penger da, men jeg er 100% sikker på at foreldrene dine spanderer når du sier hva du skal kjøpe. ;)

Lagt inn: 11/06-2008 13:51
av kaasa92
Har kommet opp i matte muntlig eksamen jeg og. Har fått akkurat samme oppgave som trådstarter. Og lurer på noe av det du skriver mattenoob.
Det du skriver om blandingforhold mellom olje og bensin. Hvorfor har du delt det på 26?




legg meg gjerne til på msn :magnus_og_mygen@hotmail.com
så kan du hjelpe meg der 8-)

Lagt inn: 11/06-2008 14:04
av MatteNoob
Les her, kaasa92: http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... sjoner.php :]

Jeg synes det er bedre å kommunisere på forumet, for da kan flere bruke ting jeg sier her :)

Lagt inn: 11/06-2008 14:18
av kaasa92
Takk for raskt svar :shock: :D

Men går det an å lage en oppgave ut av dette:
Motoren er på 50ccm og stempelet har en diameter på 40mm :?

Lagt inn: 11/06-2008 14:37
av MatteNoob
kaasa92 skrev:Takk for raskt svar :shock: :D

Men går det an å lage en oppgave ut av dette:
Motoren er på 50ccm og stempelet har en diameter på 40mm :?
Kilde skrev:Hva betyr det at en firhjuling, bil, osv. er en 80 kubikk?

Når en motor arbeider, skjer det ved at det flere ganger i sekunder eksploderer en liten mengde bensin (eller diesel) inni motorens forbrenningskamre. Jo større disse kamrene er, jo større eksplosjoner blir det, og jo sterkere (flere hestekrefter) er motoren.

Størrelsen på kamrene (også kalt slagvolumet) måles som regel i kubikkcentimeter. Tenk deg en liten Yatzy-terning som er 1 cm på alle kanter. Den er 1 kubikkcentimeter stor. I en motor som er 80 kubikkcentimeter, ville det vært plass til 80 slike terninger.

Et annet eksempel: En bilmotor som er 2000 kubikkcentimeter sier vi ofte at er på 2 liter. Det er fordi 1000 kubikkcentimeter er det samme som en liter. En bilmotor på 2000 kubikkcentimeter ville derfor hatt plass til 2 liter melk i sine forbrenningskamre...

Kubikkcentimeter skrives ofte slik: cm³ eller slik: ccm.
Les det jeg quotet ovenfor, da forstår du hvordan det blir. Du kan jo feks anslå høyden, lengden og bredden av motoren, gitt at den var helt firkantet (noe den ikke er).

Motoren er på 50ccm og stempelet har en diameter på 40mm

[tex]50cm^3 = \sqrt[3]{50} \approx 3.68 cm[/tex]

Hver side i en firkantet motor, ville altså vært ca 3.68 cm lang, bred og høy.

Stempelet har en diameter på 40mm, hvilket gir det en radius på 20mm

Arealet av "toppen" på stempelet blir derfor:

[tex]A_{topp-stempel} = \pi r^2 = \pi 20^2 \approx 1256.6mm^2[/tex]

Og omkretsen er:

[tex]O_{topp-stempel} = 2\pi r = 2\cdot \pi \cdot 20 \approx 125.7mm[/tex]

Forholdet mellom omkretsen og diameteren, er:

[tex]\frac{125.66}{40} = 3.1415 \approx \pi[/tex]