Pytagoras Setning

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
MatteJenta:P

Kan noen fortelle meg litt om Pytagoras setning? Og reglene i den? Skal ha prøve i morgen! Help me!
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Setningen brukes i forbindelse med rettvinklede trekanter.Vi skriver den

c[sup]2[/sup] = a[sup]2[/sup] + b[sup]2[/sup]

hvor c er hypotenusen (den skrå linjen i trekanten), og a og b er de to katetene. Så kan vi da snu om på denne ligningen slik at vi løser ut den av disse tre vi ikke kjenner. Skal vi finne c i ligningen over må vi ta roten av uttrykket på høyre side, altså c = [rot][/rot](a[sup]2[/sup] + b[sup]2[/sup]) :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
MatteJenta:P

Er det noen flere regler enn den rettvinkla greia? sånne som den 30,60 og 90 graders-regelen?
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Kan ikke komme på noe sånn på stående fot...skal greie det meste hvis du skjønte det jeg skrev over.
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Mattegutt(not)

For en noob du er sletvik :twisted:

I en 30, 60, 90 graders vinkel er den korteste siden alltid halvparten så lang som hypotenusen.

:)

right?
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Mattegutt(not) skrev:I en 30, 60, 90 graders vinkel er den korteste siden alltid halvparten så lang som hypotenusen.
Det var da heller aldri meningen å avkrefte at 30, 60, 90 regelen gjaldt her, slik Mattegutt(not) tydeligvis tolket det...
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
hey

hvis jeg vet hypotensusen og vil finne en katet da? hvordan gjør man det?
Oyvind
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 11/04-2005 19:29

Hypo^2 - Katet^2 = Katet^2

[rot][/rot]Katet^2 = den siste kateten du leter etter
\:=l
Svar