sannsynlighetsregning

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
amanda
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/04-2003 15:46

Finn ut korleis du kan simulere myntkast på lommereknaren.(La 0 svare til mynt og 1 til krone)
Jeg skjønner dette med å få til sannsynlighetsberegning når det gjelder terningkast: optn f6 f4(num) f2(Int) ( exit f3(prob) f4(Ran#) x 6 + 1 ) exe

Men, hvordan få mynt til å være 0???????????? Jeg får også til det å få random til å bli 1 eller 2, men ikke 0 eller 1.

Please, noen som kan hjelpe???trenger nøyaktig svar.
amanda
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Dette har jeg ikke peiling på, men det finnes sikkert mange der ute som har det... Du bør nok fortelle folket hva slags kalkulator du har.

Gennerelt kan jeg si at du sannsynligvis kan bruke en randomfunksjon i kombinasjon med en avrunningsfunksjon.

MVH
Kenneth Marthinsen
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Random number generatorer gir som oftest "tilfeldige" tall mellom 0 (fra og med, inkludert) og 1 (opp til, ikke inkludert).
Dersom du avrunder random tallet til naermest heltall vil du alltid ende opp med enten 0 eller 1 med ~50% sannsynlughet for hver. Om du lar mynt vaere 0 eller 1 spiller ingen rolle så lenge du er konsistent.
Vegard, VK1 - 2MX
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 19/04-2003 19:13
Sted: Mo i Rana

Hvis det er casio kan du vekk tallene for å få 0 eller 1.
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
amanda
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/04-2003 15:46

amanda skrev:Finn ut korleis du kan simulere myntkast på lommereknaren.(La 0 svare til mynt og 1 til krone)
Jeg skjønner dette med å få til sannsynlighetsberegning når det gjelder terningkast: optn f6 f4(num) f2(Int) ( exit f3(prob) f4(Ran#) x 6 + 1 ) exe

Men, hvordan få mynt til å være 0???????????? Jeg får også til det å få random til å bli 1 eller 2, men ikke 0 eller 1.

Please, noen som kan hjelpe???trenger nøyaktig svar.
Jeg har casio kalkulator, og vet fortsatt ikke hvordan jeg skal gjøre dette...........
amanda
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Dersom jeg forstår riktig, så vil du vite hvordan du får random til å bli 0 og 1 istedetfor 1 og 2.

Nå har jeg aldri brukt Casio (foretrekker RPN med HP) men jeg kan proeve å gjette meg fram.

Jeg er ikke sikker på hvordan f2(Int) virker. Dersom denne funksjonen tar ut heltallsdelen av et tall (altså ikke avrunding), er det sannsynlig at det foelgende vil virke:
optn f6 f4(num) f2(Int) ( exit f3(prob) f4(Ran#) x 2 ) exe

Vennligst gi tilbakemelding.
Vegard, VK1 - 2MX
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 19/04-2003 19:13
Sted: Mo i Rana

På min CASIO CFX-9850GB PLUS bruker jeg:
[OPTN] [F6] [NUM] [INT] [EXIT] [F3] [2] [Ran#] [EXE]

På skjermen:
Int 2Ran#

Når du trykker [EXE] får du 0 eller 1 med 50% relativ frekvens.

Det er samme metode som PeerGynt viste deg, Int konverterer til heltall, og så ganger du måltallet du får med 2 får å 0 eller 1, men jeg tror ikke det passer med formatet til kalkulatoren (kan være jeg ikke tastet inn riktige parenteser).


Hjalp det?
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
amanda
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 10/04-2003 15:46

PeerGynt skrev:Dersom jeg forstår riktig, så vil du vite hvordan du får random til å bli 0 og 1 istedetfor 1 og 2.

Nå har jeg aldri brukt Casio (foretrekker RPN med HP) men jeg kan proeve å gjette meg fram.

Jeg er ikke sikker på hvordan f2(Int) virker. Dersom denne funksjonen tar ut heltallsdelen av et tall (altså ikke avrunding), er det sannsynlig at det foelgende vil virke:
optn f6 f4(num) f2(Int) ( exit f3(prob) f4(Ran#) x 2 ) exe

Vennligst gi tilbakemelding.
Nå, skjønner jeg... Tusen takk!
amanda
morten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 25/05-2003 14:07
Sted: Trondheim

har ikke peiling..................
:roll:
Morten!!!!
Svar