ligninger med brøk og paranteser

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Xp3r
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 27/08-2008 20:03

Lurte på om jeg skal løse opp brøken først på dette stykke for å kunne gange inni parantesen? er jo parantesen som skal løses opp først ?

[tex]\frac{1}{4}[/tex] (4-5x) = 8 -5x

[tex]\frac{1}{4}[/tex] + 4 - 5x = 8 - 5x [Ganger alle med 4 ]

1 + 16 - 20x = 32 - 20x


-20x + 20x = 32 - 1 - 16

X = 15

Svaret skal bli X = 2
Gnome
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 26/08-2006 20:00
Sted: Bærum

Du har løst opp parentesen feil, helt i starten av utregningen. Prøv å gange inn brøken i parentesen, og ikke bare skriv et +-tegn, for da blir det feil ;)
Xp3r
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 27/08-2008 20:03

men jeg skal ikke løse opp brøken først da ?
hvist jeg skal gange inni parentesen med brøken uløst hvordan blir det da?
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

[tex]\frac{1}{4}(4-5x)[/tex] er det samme som [tex]\frac{4-5x}{4}[/tex] som igjen er det samme som [tex]\frac{4}{4}-\frac{5x}{4}[/tex]
No ser du sikkert hva du kan gjøre.
Xp3r
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 27/08-2008 20:03

Da skjønte jeg det :)
ty

Offtopic:
Vet du av en side som har gode regler om ligninger etc? fant noe her på matematikk men ikke nok til å hjelpe meg, har også søkt på google men fant ikke noe nyttig.
Hadde vært fint å hatt noen regler ført før jeg får prøve i dette emnet ;P
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Jeg vet ikke helt hva du er ute etter, men jeg fant ihvertfall en haug med brøkregler her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B8k# ... _br.C3.B8k

Men det beste er jo å lære seg skikkelig hva som skjer og hvorfor, da trenger du ingen regler.
Xp3r
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 27/08-2008 20:03

Jeg var ute etter ligninger, men kan heller lage mine egne regler av hva jeg har regnet ut ;P
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Det er sikkert det beste ja 8-)
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Xp3r skrev:Da skjønte jeg det :)
ty

Offtopic:
Vet du av en side som har gode regler om ligninger etc? fant noe her på matematikk men ikke nok til å hjelpe meg, har også søkt på google men fant ikke noe nyttig.
Hadde vært fint å hatt noen regler ført før jeg får prøve i dette emnet ;P
Det finnes bare to hovedregler vi benytter i likningsløsing:

1. Bytte ut likt med likt

2. Gjøre det samme på hver side av likhetstegnet.

Vi mekker ihop spesifikke løsningstrategier i hver konkrret oppgave, og en "spesifikk løsningsstrategi" betyr da en bestemt kombinasjon av 1.- og 2.-anvendelser.
Noen løsningsstrategier er mer "effektive" enn andre, dvs fører oss fortere frem til mål.
Det er kun erfaring og bevendthet som avgjør om tilfeldigvis greier å plukke ut den meste effektive strategien, selvom det i tillegg finnes enkelte generelle tips som ofte feilaktig blir kalt for regler i ligningsløsing (Vi har bare to av dem!)


Vi tar et eksempel med din likning:

[tex]\frac{1}{4}(4-5x)=8-5x (1)[/tex]

UANSETT hva "x" er for slags tall, så veit vi at det ER et tall!
Derfor vet vi at "x" også er underlagt loven for utganging av parentes, dvs. uansett hva "x" er, så har vi identiteten:
[tex]\frac{1}{4}(4-5x)=\frac{1}{4}*4-\frac{1}{4}*5x (a)[/tex]
Vi vet også at [tex]\frac{1}{4}*4=1 (b), \frac{1}{4}*5=\frac{5}{4} (c)[/tex], og bytter vi ut likt med likt fra (b) og (c) inn i høyresiden i (a) (Anvendelse av hovedregel 1!), får vi at uansett hva "x" er, så er
[tex]\frac{1}{4}(4-5x)=1-\frac{5}{4}x (d)[/tex]

Vi bytter ut likt med likt ved innsetting av (d) inn i venstresiden i (1) (anvendelse av hovedregel 1!), og får dermed:
[tex]1-\frac{5}{4}x=8-5x (2)[/tex]
Vi kan nå, eksempelvis, anvende hovedregel 2, å legge til hver side i (2) tallet 5x:
[tex](1-\frac{5}{4}x)+5x=(8-5x)+5x(3)[/tex]
Disse parentesene kan byttes vekk ved anvendelse av hovedregel 1 enkelt, dessuten kan vi anvende hovedregel 1 til grei omgruppering av leddene slik at vi får:
[tex]5x-\frac{5}{4}x+1=5x-5x+8 (4)[/tex]
Uansett hva "x" er, så har vi nå følgende identiteter:
[tex]5x-\frac{5}{4}x=(5-\frac{5}{4})x=\frac{15}{4}x, 5x-5x=(5-5)x=0x=0[/tex], og utskifting i (4) gir da:
[tex]\frac{15}{4}x+1=0+8 (5)[/tex]
Vi ser nå at 0+8=8, og anvendelse av hovedregel 2 ved å trekke fra 1 på hver side gir oss:
[tex](\frac{15}{4}x+1)-1=8-1(6)[/tex]
Oppløsing av parentes, samt bruk av 8-1=7, 1-1=0, samt at "å legge til 0 forandrer ikke noe), så kan vi skrive:
[tex]\frac{15}{4}x=7(7)[/tex]
Vi kan nå anvende hovedregel 2 og dividere hver side med 15/4, og får da:
[tex]\frac{\frac{15}{4}}{\frac{15}{4}}x=\frac{7}{\frac{15}{4}} (8)[/tex]
Hovedregel 1 kan vi nå anvende ved å observere:
[tex] \frac{\frac{15}{4}}{\frac{15}{4}}=1,\frac{7}{\frac{15}{4}}=\frac{28}{15},1x=x[/tex], og får dermed svaret:
[tex]x=\frac{28}{15}(9)[/tex]


Svaret du leverte (x=2) henger ikke sammen med den oppgaven du ga.
Gjest

moth skrev:[tex]\frac{1}{4}(4-5x)[/tex] er det samme som [tex]\frac{4-5x}{4}[/tex] som igjen er det samme som [tex]\frac{4}{4}-\frac{5x}{4}[/tex]
No ser du sikkert hva du kan gjøre.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre kan du regne ut hele
Kristian Saug

Hei,

(1/4)(4-5x) = 8 -5x

multipliserer med 4 på hver side for å bli kvitt brøken

4-5x = 32-20x

"flytte og bytte"

-5x + 20x = 32 - 4
15x = 28
x=28/15

x er IKKE lik 2!
Svar