bruk av vektorer i faget fysikk? hva har d med matte å gjøre

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
laial
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 23/04-2003 13:57

jeg fikk et forbredelses ark til matte heldagsprøve i morgen, og jeg fant ut at jeg sliter helt....

en av oppgavene går ut på vektorer i faget fysikk!!!!

julenissens skuter trekker en kjelke etter seg men en kraft --> (vektor F)
F
som danner 35 grader med snøflaten.
-->
F ( vektor F) har absoluttverdien 200N.


vi skal regne ut det arbeidet kraften --> (vektor F) utfører på kjelken på et horisontalt veistykke AB=25 meter. vi setter --> -->
AB = s


vi dekomponerer --> i en horisontal komponent -->
F Fh ( som er ensrettet med --> )
s
og en vertikal komponent utfører ikke noe arbeid- den vil verken øke eller minke farten på kjelken. det er derfor bare komponenten
-->
Fh som utgjør et arbeid. her er altså kraft ganger vei det samme som
I --> I I --> I
I F I gager I s I (vektor F ganger vektor s)

jeg skjønner ikke noe av det som står her og kan heller ikke forstå hvordan oppgaven imorgen kommer til å se ut......
er det noen som kan hjelpe til??? eller i det minste gi meg en side jeg kan gå inn på for å finne svar og regne måter på slike oppgaver med vektorer???
jeg sier bare HHHHJJJJEEELLLLPPPP!!!!
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Det er viktig å få klart for seg hva en vektor er. En vektor består av to komponenter: en retning i rommet og en lengde. Lengen, eller stoerrelsen, til vektoren kalles også for absoluttverdien til vektoren.

En kraft virker i en bestemt retning. I tillegg til retningen, har kraften også en stoerrelse. Det blir da klart at en kraft er en vektor der retningen til vektoren peker langs retningen til kraften, og lengden (eller absoluttverdien) til vektoren er det samme som stoerrelsen på kraften.

Det er uhyre mange ting i fysikken som kan betraktes som vektorer. Et annet enkelt eksempel er fart, som både har retning og stoerrelse. Vi kan dermed benytte matematikken for vektorregning (lineaer algebra) til å regne ut mange ting i fysikken.

------------------o0o------------------

Det arbeidet som utfoeres når du drar kjelken er
W = Fs
Men vent litt... kraften som benyttes er ikke parllell med den retmingen kjelken beveger seg i. Dette betyr at bare den delen av kraften som er parllell med retningen til kjelken utfoerer et arbeide. Vi kan kalle denne kraften Fh (F horisontal). Vi må derfor skrive arbeidet som:
W = Fhs
Her kommer matematikken inn: for å finne arbeidet må du foerst finne vektoren Fh og deretter multiplisere denne med vektoren s.
Stoerrelsen på arbeidet er da det samme som skalarprodukted Fhs. D.v.s
W = Fhs

Vet du hvordan du kan finne Fh ?



------------------o0o------------------
Sist redigert av PeerGynt den 24/04-2003 11:50, redigert 1 gang totalt.
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Jeg visste ellers ikke at julenissen har fått seg skuter. Hvor ble det av reinsdyra?
laial
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 23/04-2003 13:57

dagens teknologi vet du!!!!
Vegard, VK1 - 2MX
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 19/04-2003 19:13
Sted: Mo i Rana

Rask konklusjon: Matematikk og fysikk hører nøye sammen!
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
Svar