Forvirret av karaktererskalaen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Matte-X
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/08-2008 19:56

Det er en månde jeg siden jeg begynte på 8.trinn, og jeg blir forvirred av karakterer, er 5-, 5, 6 og 5+ bra :?: :!:
Kan noen være så snill å lage en liste over karakter nivå :?: :(

Endret trådtittelen fra "HJELP, karakterer PLEAS!!!!!!!", i samsvar med reglene for skikk og bruk - daofeishi
Stone
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 180
Registrert: 12/02-2008 16:14

Vel, 1 er dårligst, og 6 er best.
I tillegg så er f.eks 3+, bedre enn både 3- og 3.
8-)
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

6
6-
6/5
5/6
5+
5
5-
5/4
4/5
4+
4
4-
4/3
3/4
3+
3
3-
3/2
2/3
2+
2
2-
2/1
1/2
1+
1
1-
Ikke levert - ikke grunnlag
mtc
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 12/10-2008 15:25

Matte-X skrev:Det er en månde jeg siden jeg begynte på 8.trinn, og jeg blir forvirred av karakterer, er 5-, 5, 6 og 5+ bra :?: :!:
Kan noen være så snill å lage en liste over karakter nivå :?: :(

karakter 1 er dårligst karakter 6 er best
solhoff
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 14/03-2006 16:58

karakterer som 4/5, 5/4, 6/5 osv brukes ikke. 1 er stryk.. det finnes ikke stryk - og stryk +.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Jeg har selv fått både 6+ og 1+, så noen lærere bruker det.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Har fått både 6-, 1+, 4/5 og 5/4.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

På en vanlig prøve kan du få ganske mye rart. På standpunkt er det vel bare hele karakterer, siden alt går på snitt her - og du trenger bare de hele karakterene for å regne snittet.
solhoff
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 14/03-2006 16:58

Kan være at noen lærere bruker "skråstrek-karakterer" på en prøve for å vise om du er på tur opp eller ned. Men lærere som bruker 1- eller + har misforstått. 1 er stryk, så enkelt er det. Hvis alt er perfekt uten noe å trekke for er det 6. derfor har lærere som bruker 6+ også misforstått. Hvorvidt man skal skal bruke 6- kan diskuteres, vet at noen gjør det, men i utgangspunktet er en sekser en sekser.
I standpunkt benyttes, som allerede nevnt, kun hele karakterer.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

2357 skrev:6

6-
6/5
5/6

Ikke levert - ikke grunnlag
Jeg trodde 6/5 var høyere enn 6- :?
fiasco
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

På en bioloi prøve engang, hadde lærern fjernet en oppgave da hun la merke til at ingen i klassen (bortsett fra meg) hadde svart på det.

Så jeg fikk 6+.
fiasco
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

6- er en svak sekser, mens 6/5 er en sekser som heller mot en femmer. Det er i hvertfall definert slik, hvorfor aner jeg ikke. Hadde satt stor pris på det om vi utvidet karakterskalaen og fjernet halve karakterer.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Karakterskalaen vår har blitt så merkelig fordi lærere vegrer seg for å ta beslutninger. Kanskje er det vanskelig å vurdere om noen skal ha fem eller seks. Da kan de gi dem 5/6. Eller eventuelt 6/5. Har også sett 5+/6 eller 6-/5. Er læreres måte å si "det er denne kategorien du passer inn i, men du ligger i det øvre/nedre sjiktet" på. Så, når differensieringen deres igjen har blitt standard må de lage nye inndelinger. Hadde vært fint om vi bare satte opp en skala på 20 karakterer og ble enige om å bare bruke dem, men det kommer vel alltid til å finnes n+, n- og n/n-1 samme hvor fin vi gjør inndelingen.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Karl_Erik skrev:Karakterskalaen vår har blitt så merkelig fordi lærere vegrer seg for å ta beslutninger. Kanskje er det vanskelig å vurdere om noen skal ha fem eller seks. Da kan de gi dem 5/6. Eller eventuelt 6/5. Har også sett 5+/6 eller 6-/5. Er læreres måte å si "det er denne kategorien du passer inn i, men du ligger i det øvre/nedre sjiktet" på. Så, når differensieringen deres igjen har blitt standard må de lage nye inndelinger. Hadde vært fint om vi bare satte opp en skala på 20 karakterer og ble enige om å bare bruke dem, men det kommer vel alltid til å finnes n+, n- og n/n-1 samme hvor fin vi gjør inndelingen.
Jeg som studerte i Spania for to år tilbake husker at der hadde vi fra 0 til 10, med 1 desimal i tallet(for eks 7,5), og noen ganger to desimaler, i tilfellene 0,25 og 0,75, men standpunktkarakterene var alltide hele tall
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Spør du meg hadde noe slikt vært et mye mer oversiktlig system. I dag må lærere og elever spørre seg om avstanden mellom f.eks. 3/4 og 3+ er like stor som avstanden mellom 3+ og 4 uten å komme i nærheten av store problemer som hva gjennomsnittet av 3/4, 5/4, 4/5, 2++ og 5-- skal bli.
Svar