hei igjen....
hva er:
1. produktsetningen
2. hypergeometriske sannsynligheter
3. beyers setning
produktsetningen, sannsynligheter og bayers setning
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Sjef
- Innlegg: 883
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Hei!
1. og 3 finner du her:
http://www.matematikk.net/sannsynlighet ... ighet.html
2. Er en spesiell sannsynlighetsfordeling. Hva lurer du på i forbindelse med den?
MVH
Kenneth Marthinsen
1. og 3 finner du her:
http://www.matematikk.net/sannsynlighet ... ighet.html
2. Er en spesiell sannsynlighetsfordeling. Hva lurer du på i forbindelse med den?
MVH
Kenneth Marthinsen
-
- Cayley
- Innlegg: 52
- Registrert: 19/04-2003 19:13
- Sted: Mo i Rana
Hypergeometriske sannsynligheter blir introdusert i 2MX ved VK1 og innbærer den uniforme sannsynlighetsmodellen (gunstige/mulige) og kombinatorikk; uordnet utvalg med tilbakelegging.
Eksempel med forklaring:
Du har en mengde med n elementer. F.eks. mengden av elever i en klasse satt til 25 elever, n = 25.
Deretter kan du dele mengden inn i elementer, la oss si du skal se på elevene som er jenter: 14/25, (og 11/25 er gutter.)
A: "Av 4 elever som skal velges skal 2 være gutter og 2 være jenter."
Først: Du kan velge disse elevene på 25C4 måter, et uordenet utvalg (vi bryr oss ikke om det er per så pål, eller pål så per som blir valgt; vi ser bare på om det er per og pål i det hele og det store, etc.) uten tilbakelegging (når du har valgt en elev kan du ikke velge den på nytt).
Av alle disse måtene å velge ut på er det bare noen som er gunstige: De måtene med nøyaktig 2 gutter og 2 jenter:
Gutter kan velges på: 11C2 måter.
Jenter --|--: 14C2 måter.
I tillegg til alle disse måtene kan du kombinere måtene fra elmentene med gutter, og elementene med jenter:
11C2 * 14C2 måter som er gunstige.
Dette gir sannsynligheten:
P(A) = (11C2 * 14C2) / 25C4
[/b]
Eksempel med forklaring:
Du har en mengde med n elementer. F.eks. mengden av elever i en klasse satt til 25 elever, n = 25.
Deretter kan du dele mengden inn i elementer, la oss si du skal se på elevene som er jenter: 14/25, (og 11/25 er gutter.)
A: "Av 4 elever som skal velges skal 2 være gutter og 2 være jenter."
Først: Du kan velge disse elevene på 25C4 måter, et uordenet utvalg (vi bryr oss ikke om det er per så pål, eller pål så per som blir valgt; vi ser bare på om det er per og pål i det hele og det store, etc.) uten tilbakelegging (når du har valgt en elev kan du ikke velge den på nytt).
Av alle disse måtene å velge ut på er det bare noen som er gunstige: De måtene med nøyaktig 2 gutter og 2 jenter:
Gutter kan velges på: 11C2 måter.
Jenter --|--: 14C2 måter.
I tillegg til alle disse måtene kan du kombinere måtene fra elmentene med gutter, og elementene med jenter:
11C2 * 14C2 måter som er gunstige.
Dette gir sannsynligheten:
P(A) = (11C2 * 14C2) / 25C4
[/b]
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
-
- Cayley
- Innlegg: 52
- Registrert: 19/04-2003 19:13
- Sted: Mo i Rana
Lykke til!
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.